piątek, 18 stycznia 2013

Jak tworzyć case study


1. CASE JEST OPISEM RZECZYWISTEJ SYTUACJI, DZIEDZINY WIEDZY, ZARZADZANIE - SYTUACJE Z ZYCIA ORG, DECYZYJNE

2. TYPOWY: 2-40 STR

3. CHARAKTERYSTYCZNE:
- W RZECZYWISTYM KONTEKSCIE
- GRANICE NIEJASNE
- INF. - ROZNE TECHNIKI

4. DECYZJE: DLACZEGO PODJETE, ALTERNATYWY, JAK WDROZONE, KOSEKWENCJE

5. CASE PRZEDSTAWIA:
- POWIAZANIA PRZYCZYNOWO-SKUTKOWE W KONTEKSCIE
- OPISUJE KONTEKST
- SAMO WYDARZENIE
- ZBADANIE ALTERNATYWNEJ RZECZYWISTOSCI

6. DO CZEGO CASE'Y:
- BADAWCZE
- DYDAKTYCZNE

7. W DYDAKTYCE UCZY:
- ANALIZOWANIA INFORMACJI
- APLIKOWANIA TEORII
- TWORCZEGO MYSLENIA
- KOMUNIKACYJNE
- SAMOOCENY
- PREZENTACJI I OBRONY RACJI

8. RODZAJE CASE'OW:
- WYJASNIAJACE - PRZYCZYNY I SKUTKI
- OPISUJACE - PRZYKLADY PRAKTYCZNE DLA TEORII
- EKSPLORATYWNE - NOWE

- KRYTYCZNE - JEDNOKROTNE
- ODKRYWCZE - NIECODZIENNE
- ZWYKLE

JAK TWORZYC CASE
1. DESIGN CASE'U
- SFORMULOWAC PROBLEM (DLACZEGO? JAK?)
- DZIEDZINA GLOWNA
- CO TO JEST PROBLEM

2. PRZEDMIOT CASE'U
- OSOBA, ORG., SPOLECZNOSC, DECYDENT, PROCES (REORGANIZACJA, WDROZENIE DECYZJI)
- NA PRZYKLADZIE JAKIEGO BOHATERA NAJLEPIEJ PRZEDSTAWIC PROBLEM?
- GRANICE CASE'U (BEZ SZKODY DLA KONTEKSTU)

3. KONTAKT Z ORGANIZACJA
- WSTEPNA WIZYTA, WRAZENIA
- CZY SYTUACJA ODPOWIADA TEMU CO CHCEMY PRZEDSTAWIC
- LISTA PYTAN, OKOLICZNOSCI
- EW. ZMIANA BOHATERA

4. OUTLINE (PLAN)
- DOKLADNY PLAN (SPIS TRESCI)
- KTO JEST DECYDENTEM
- PLAN WATKOW
- CASE POWINIEN ZAWIERAC KONFLIKT
- ZRODLA I TECHNIKI

5. ZBIERANIE INF.
- CONAJMNIEJ DWA ZRODLA, CONAJMNIEJ DWIE TECHNIKI

- ANALIZA DOKUMENTACJI AKTUALNEJ
- ANALIZA DOKUMENTACJI ARCHIWALNEJ
- WYWIADY
- ANKIETY
- OBSERWACJA BEZPOSREDNIA
- OBSERWACJA UCZESTNICZACA
- ARTEFAKTY FIZYCZNE

6. DOKUTEMTACJA ARCHIWALNA:
- LISTY, NOTATKI, ZAPISKI
- PROGRAMY ZEBRAN, SPRAWOZDANIA
- DOKUMENTY ADMINISTRACYJNE
- AKTUALNE OPRACOWANIA DOT. ORG., NP. RAPORTY DORADCZE
- SCHEMAT ORG.
- WYCINKI PRASOWE, TV, RADIO

7. DOKUMENTACJA ARCHIWALNA:
- DOKUMENTACJA DOT. KLIENTOW
- DOKUMENTY ORGANIZACYJNE, BUDZETY
- MAPY
- LISTY NAZWISK, LISTY PLAC
- DANE Z BADAN PRZEPROWADZANYCH WCZESNIEJ
- OSOBISTE ZAPISKI: KALENDARZE, NOTESY, DZIENNIKI

8. WYWIADY:
- OWARTE, POLSTANDARYZOWANE, POLSTRUKTURALIZOWANE
- INFORMATORZY, ROZMOWCY
- MAGNETOFON
- CYTATY

9. ANIEKTA
- UZUPELNIENIE
- KLUCZOWE INF, OPINIE, POMIAR POSTAW
- LICZBY W ANEKSIE

10. OBSERWACJA BEZPOSREDNIA
- OD OBSERWACJI FORMALNEJ PO WIZYTE TOWARZYSKA
- ZBIERAC DANE LUB WRAZENIA

11. OBSERWACJA UCZESTNICZACA
- AKTYWA ROLA W ORG.
- BRAK PELNEGO OBIEKTYWIZMU
- JAKOSCIOWO INNE UCZESTNICTWO, CZUJNI, UWAZNI, DYSTANS USWIADOMIONEGO RELATYWIZMU

12. ARTEFAKTY
- URZADZENIA, NARZEDZIA, DZIELA SZTUKI
- ZBIERAC, FOTOGRAFOWAC, OPISYWAC, POKAZYWAC

ZASADY
- CONAJMNIEJ DWA ZRODLA, CONAJMNIEJ DWIE TECHNIKI
- BIEZACA ZAPISKI
- ZACHOWAC LOGIKE OUTLINE'U

WNIOSKI Z CASE'U
- CZY MOZEMY ZIDENTYFIKOWAC PRAWIDLOWOSC?
- CO CASE UKAZUJE/TLUMACZY?
- CZY CEL OSIAGNIETY?

- CASE NIE UPRAWNIA DO WYCIAGANIA OGOLNYCH WNIOSKOW, LECZ DO SYTUACJI KTORA OPISUJE
- WIELOSC ALTERNATYWNYCH ROZWIAZAN, INTERPRETACJI, KONKLUZJI
- NIE ZAMIESZCZA SIE ZNIOSKOW, ALE DLA SIEBIE WYCIAGNAC
- LISTA PYTAN DO DYSKUSJI (PROBLEM, BEZPOSREDNIO I POSREDNIO, NAPROWADZAJACE)

RAPORT
- PISEMNY, VIDEO, USTNA RELACJA
- RAPORT LIONIOWO-ANALTYCZNY (STRUKTURA PROBLEMOWA, ASPEKTY PROBLEMU)
- POROWNAWCZY (ROZNE ORGANIZACJE, DECYDENTOW)
- CHRONOLOGICZNA (ETAPY, CYKLE, CZAS BOHATEREM)
- SYNTETYCZNA (TEORIOTWORCZA, WYMAGANIA FORMALNE)
- LITERACKA (MOMENT KRYTYCZNY - ROZWINIECIE, W NAPIECIU)
- NIEUSTRUKTURALIZOWANY (NAKLONIENIE CZYTELNIKA DO STRUKTURALIZACJI)

- WSTEP WAZNY, PRZYCIAGA UWAGE, WPROWADZA
- PELNA INFORMACJA KTORA DYSPONOWAL DECYDENT
- TLO (BRANZA, KONKURENCJA, RYNEK)
- LADNIE PO POLSKU

- ANONIMOWOSC, NIE SZKODZIC, POZMIENIAC FAKTY MNIEJ WAZNE

CECHY DOBREGO CASE'U:
- ISTOTNY, NIEPOSPOLITY, BUDZIC ZAINTERESOWANIE, WAZNE (Z TEORETYCZNEGO, PRAKTYCZNEGO LUB ETYCZNEGO PKTU)
- PELNY
- ALTERNATYWY ROZWIAZAN, WIELE PKTOW WIDZENIA
- INF. DLA UPRAWNIONYCH WNIOSKOW
- LITERACKO DOBRY

PROWOKOWAC DO DYSKUSJI, ANALIZA, NIEUSTAJACY TEMAT DYSKUSJI
ZASADY PREZENTACJI

MOWISZ DO GRONA SLUCHACZY, NAWIAZAC KONTAKT
SLYSZA ALE I WIDZA - NIE ZNIECHECAC

1. MOWA
- TONACJA GLOSU, WYSOKOSC TONU, TEMPO MOWY, PAUZY (EMOCJE, POSTAWY)
- MOWA JEST ULOTNA
- PAMIEC SLUCHOWA SLABSZA NIZ WZROKOWA
- CO NAJWAZNIEJSZE, GLOWNE TEZY POWTORZ KILKAKROTNIE
- DAC AUDYTORIUM ODPOCZAC

PRZYGOTOWANIE PREZENTACJI
1. SLUCHACZE
- DOWIEDZIEC SIE O SLUCHACZACH

2. WYBOR INFORMACJI I STRUKTURA PREZENTACJI
- KONTROLUJ CZAS, ZEGAREK W ZASIEGU WZROKU
- LISTA PRIORYTETOW, LISTA JESLI BEDE MIAL CZAS, LISTA AWARYJNA
- DOKLADNY PLAN WYPOWIEDZI, JASNA STRUKTURA
- WSTEP
- ZAKONCZENIE BEDA PAMIETAC, KONKLUZJE

POMOCE DLA MOWCY
1. MANUSKRYPT
+ WIEKSZA PEWNOSC
+ DOSTOSOWANIE SIE DO LIMITU CZASOWEGO
- NIE CZYTAC
- MONOTONIA
- JEZYK PISANY
- SLABY KONTAKT Z AUDYYTORIUM
- CZASOCHLONNE I PRACOCHLONNE PRZYGOTOWANIE

PISZ WYRAZNIE, Z JEDNEJ STRONY KARTKI, NIE MIESZAJ KARTEK, NIE CZYTAJ

2. TEZY W PUNKTACH
GLOWNE TEZY ORAZ DATY, NAZWISKA, CYFRY
+ PORZADKUJE BEZ OGRANIZANIA SPONTANICZNOSCI
+ KONTAKT
+ DOSTOSOWAC SIE DO PUBLICZNOSCI W SPOSOBIE
+ MNIEJ CZASOCHLONNE
- STRES - NIEPEWNOSC
- LIMIT CZASOWY

POMOCE DLA SLUCHACZY
POMOGA ZROZUMIEC I ZAPAMIETAC
CYFRY ZAWSZE WIZUALIZOWAC
SPRAWDZ JAKIE POMOCE TEHNICZNE I CZY DZIALAJA

- PISMENE KOMPENDIA - ROZDAC PO WYKLADZIE
- TABLICA - TYLEM (DWIE OSOBY)
- FOLIE, TRANSPARENCIES - NIE PRZESADZAC
- FILMY, ZDJECIA - PRZYBLIZAJA ALE DEKONCENTRUJA
- MAGNETOFON - ZMONTOWAC

PREZENTACJA
- WIDZIEC - LEPIEJ JESLI STOISZ, PRZED NIMI
- UNIKAJ STEREOTYPOWYCH GESTOW
- STALY KONTAKT WZROKOWY
- NIE BOJ SIE CISZY
- JESLI STRACISZ WATEK NIE WPADAJ W PANIKE, ZAJRZYJ W NOTATKI, SPYTAJ KOGOS
- AKCENTUJ WYRAZNIE SLOWA I ZDANIA
- MOW GLOSNO
- KONTROLUJ ODDYCHANIE
- MYSL O DYKCJI
- GDY BRAKUJE SLOW (LEPIEJ NA PISMIE NIZ W MOWIE) I WTRACASZ BEZSENSOWNE WYRAZY - AUDYTORIUM WIDZI
- DOBRE TEMPO, NIE ZA WOLNO, NIE ZA SZYBKO
- WYKORZYSTUJ ZMIENNOSC TONU, UNIKAJ TONACJI PRZEMOWIENIOWEJ, WZRASTAJACEJ PRZY KONCU ZDAN Z KLADZENIEM PRZESADNYCH AKCENTOW NA DRUGA SYLABE OD KONCA, UNIKAJ PATETYCZNOSCI, STEREOTYPOW, MYSL O SLUCHACZACH - WYOBRAZ SOBIE SIEBIE
- UNIKAJ PRZERYWNIKOW (EEE, YYY)
- JEZYK MOWIONY LECZ POPRAWNY
- UNIKAJ MODNYCH ZWROTOW
- WYJASNIAJ TRUDNE WYRAZY
- NIE ZBYT DLUGIE ZDANIA
- DOBRYM MOWCA ZOSTAJE SIE JESLI MA SIE SZACUNEK DLA SLUCHACZY

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze są moderowane