Ankieta


Dla zbadania problemu postawionego w tej pracy należy wybrać najwłaściwszą metodę badawczą, która pozwoli poznać poglądy respondentów, oraz uzyskać odpowiedzi na interesujące nas pytania. Metoda badań (...) jest to zespół teoretycznie uzasadnionych zabiegów koncepcyjnych i instrumentalnych, obejmujących najogólniej całość postępowania badacza zmierzających do rozwiązania określonego problemu badawczego[1].

         Jedną z najpopularniejszych metod badań pedagogicznych jest sondaż diagnostyczny. Daje on opis i pozwala na wyjaśnienie pewnych zjawisk moralnych, czy ważniejszych procesów występujących w zbiorowościach. Charakterystyczne jest tu instrumentalne użycie respondentów jako jednostek: dostarczających pożądanych informacji[2].

         Spośród wielu technik[3] autorka w swoich badaniach posługiwała się: 1) techniką ankiety, 2) techniką analizy dokumentów. „Ankieta ... jest techniką gromadzenia informacji, polegającą na wypełnianiu najczęściej samodzielnie przez badanych specjalnych kwestionariuszy, na ogół o wysokim stopniu standaryzacji w obecności lub najczęściej w obecności ankietera[4]. W tej pracy skorzystano z następujących ankiet:

1. Ankieta środowiskowa miała dostarczyć materiału do określenia uwarunkowań rodzinnych i ich wpływu na badany problem. Analizowała ona dane z zakresu li­czebności rodzin, warunków materialnych i kulturalnych, czy też cenzusu wy­kształcenia rodziców.

2. Ankieta[5] dotyczyła spraw związanych z określonymi predyspozycjami osobo­wościowymi badanych uczniów. Uzupełnienie autorki do ankiet służyć miało celowi zebrania materiału na temat: Przyczyny niechęci uczniów do zadań do­mowych wynikające ze złej pracy szkoły. Uczniowie uzupełniali ankiety w klasie szkolnej przez 45 minut w obecności ankietującego, który udzielał dodatkowych wyjaśnień.



[1] A. Kamiński: Metoda, procedura badawcza w pedagogice empirycznej. Studia pedagogiczne. t. XIX
[2] J. Rudnicka: Metoda sondażu w pedagogice empirycznej. Studia pedagogiczne. t. XIX, s. 37
[3] T. Plich: Zasady badań pedagogicznych. Zakł. Nar. im. Ossol. Wrocław, W-wa, Kraków, 1977, s. 141
[4] T. Plich: jak wyżej, s. 56
[5] T. Plich: jak wyżej, s. 56

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze są moderowane