poniedziałek, 24 września 2018

Rysunki w pracy licencjackiej

W tekście pracy można zamieszczać rysunki. Rysunki (wykresy) należy przygotować np. w PowerPoint lub Excel, a następnie wkleić do tekstu. Podpis należy umieszczać pod rysunkiem (nie zostawiać pustego miejsca). Źródło – czcionka 10 pkt., wyśrodkowanie, na końcu stawiamy kropkę (przykłady na następnej stronie).

Rys. 1. Powstawanie wiedzy w organizacji


Źródło: Opracowanie własne.

Rysunki w pracy licencjackiej są istotnym elementem, który znacząco wzbogaca treść i ułatwia zrozumienie omawianych zagadnień. Ich rola jest wieloaspektowa i obejmuje zarówno prezentację danych, jak i wizualizację koncepcji oraz wyników badań. W artykule tym przyjrzymy się różnym aspektom związanym z wykorzystaniem rysunków w pracy licencjackiej, w tym ich funkcjom, zasadom tworzenia i umieszczania, a także kwestiom dotyczącym etyki i praw autorskich.

Rysunki, będące częścią ilustracyjnej warstwy pracy licencjackiej, pełnią kluczową rolę w prezentacji skomplikowanych informacji w sposób przystępny i zrozumiały. Mogą to być diagramy, wykresy, schematy, mapy, rysunki techniczne czy inne formy wizualizacji. Ich głównym celem jest wspieranie tekstu i ułatwianie odbiorcy przyswojenia oraz analizy prezentowanych danych. Rysunki są szczególnie użyteczne w kontekstach naukowych, gdzie zrozumienie skomplikowanych relacji lub dużych zbiorów danych może być trudne jedynie za pomocą opisu słownego.

W pracach licencjackich rysunki mają na celu przede wszystkim klarowne przedstawienie wyników badań oraz koncepcji teoretycznych. Mogą one ilustrować wyniki eksperymentów, wyniki badań statystycznych, modele teoretyczne lub schematy procesów. Kluczowym aspektem jest ich precyzyjność i zgodność z treścią pracy. Rysunki powinny być tworzone w taki sposób, aby były czytelne i zrozumiałe, a także aby jednoznacznie ilustrowały prezentowane w pracy dane lub teorie.

Podczas tworzenia rysunków należy zadbać o ich wysoką jakość. Rysunki powinny być czytelne i estetycznie wykonane, co oznacza, że muszą być dobrze oznaczone, odpowiednio opisane oraz zgodne z wytycznymi dotyczącymi formatowania. Tekst umieszczony na rysunkach, taki jak opisy osi w wykresach czy tytuły diagramów, powinien być wyraźny i dobrze widoczny. Warto również zadbać o odpowiednie skale i jednostki miar, aby zapewnić precyzyjność danych przedstawianych w rysunkach.

Umieszczanie rysunków w pracy licencjackiej wymaga przestrzegania określonych zasad. Rysunki powinny być umieszczane w miejscach, które są logicznie związane z omawianym tekstem. Każdy rysunek powinien być poprzedzony odpowiednim wprowadzeniem, które wyjaśnia jego znaczenie i odnosi się do tekstu, w którym jest używany. Należy również zapewnić, aby wszystkie rysunki były numerowane i podpisane w sposób zgodny z wytycznymi dotyczącymi formatowania pracy licencjackiej. Opisy rysunków powinny być zwięzłe, ale jednocześnie dostatecznie informacyjne, aby umożliwić czytelnikowi pełne zrozumienie ich zawartości.

Rysunki powinny być także dostosowane do ogólnego stylu pracy, co obejmuje ich format, rozmiar i jakość. W przypadku prac licencjackich często stosuje się standardy określone przez uczelnię lub wydział, które mogą obejmować szczegółowe wytyczne dotyczące formatowania i prezentacji. Należy upewnić się, że wszystkie rysunki spełniają te wymagania, aby uniknąć problemów podczas oceny pracy.

Kwestia etyki i praw autorskich jest również istotnym aspektem związanym z wykorzystaniem rysunków w pracy licencjackiej. Wszelkie rysunki, które są zaczerpnięte z innych źródeł, muszą być odpowiednio cytowane i oznaczone, zgodnie z zasadami dotyczącymi praw autorskich. W przypadku wykorzystania rysunków z innych prac naukowych, książek czy publikacji, konieczne jest uzyskanie zgody od autorów lub wydawców, jeśli jest to wymagane, oraz prawidłowe odniesienie się do źródła. Niewłaściwe lub nieautoryzowane korzystanie z cudzych rysunków może prowadzić do zarzutów o plagiat i naruszenie praw autorskich.

Warto również zwrócić uwagę na kwestie związane z oryginalnością rysunków. W przypadku, gdy rysunki są tworzone przez autora pracy, powinny one odzwierciedlać własne badania lub analizy. Oryginalne rysunki mają dodatkową wartość, ponieważ mogą dostarczać nowych informacji lub spostrzeżeń, które są specyficzne dla danego badania. W takim przypadku rysunki powinny być wykonane w sposób staranny i profesjonalny, aby odpowiadały najwyższym standardom naukowym.

Rysunki w pracy licencjackiej pełnią kluczową rolę w przedstawianiu i ilustrowaniu informacji badawczych oraz teoretycznych. Ich prawidłowe wykorzystanie wymaga przestrzegania zasad jakości, formatowania, etyki i praw autorskich. Odpowiednio przygotowane i umieszczone rysunki mogą znacząco wzbogacić pracę dyplomową, ułatwiając czytelnikowi zrozumienie skomplikowanych zagadnień i wzmacniając argumentację autora.

czwartek, 16 sierpnia 2018

Przypisy w pracy licencjackiej

Wszystkie prace licencjackie muszą mieć przypisy[1].

Odsyłacz należy umieszczać za cytowanym nazwiskiem autora lub na końcu zdania (myśli), które pochodzi z cytowanego materiału. W przypisie zaprezentowano przykłady, kiedy cytowana jest ta sama literatura[2] oraz kiedy przytaczamy innego autora[3] (innych autorów), a następnie wracamy do wcześniej cytowanej książki[4].

Powołując się na czasopisma ich tytuły podajemy w cudzysłowiu[5], natomiast wskazując na strony WWW podajemy kiedy z nich ostatnio korzystaliśmy[6] (należy podać imię i nazwisko autora oraz tytuł książki lub artykułu, dokumentu, nazwę instytucji – o ile jest to możliwe).

Przypisy dotyczące artykułu w czasopiśmie


Odpowiedzialność główna: autor artykułu (dopuszczalny skrót imienia)

Tytuł artykułu: w formie występującej w źródle

Odpowiedzialność drugorzędna:redaktorzy, tłumacze, ilustratorzy i in. 

Tytuł czasopisma: w formie występującej w źródle

Wydanie: liczebniki porządkowe należy zapisywać cyframi arabskimi; dopuszcza się przejmowanie oznaczenia pierwszego wydania, jeżeli to oznaczenie występuje w źródle

Lokalizacja w obrębie dokumentu macierzystego: rok, oznaczenie zeszytu, strony, na których artykuł został zamieszczony

Przykład:

KRUSZKA, Michał. WTO i usługi finansowe: zobowiązania europejskich państw okresu transformacji. Bank i Kredyt. Sierpień 2003, nr 8, s. 13-24.

Odpowiedzialność główna: KRUSZKA, Michał

Tytuł artykułu: WTO i usługi finansowe: zobowiązania europejskich państw okresu transformacji
Tytuł czasopisma: Bank i Kredyt

Lokalizacja w obrębie dokumentu macierzystego: Sierpień 2003, nr 8, s. 13-24

---

[1] A. F. Stoner, Ch. Wankel, Kierowanie, PWE, Warszawa 1996, s. 28.

[2] Tamże, s. 48 (lub Ibidem).

[3] R. W. Griffin,, Podstawy zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa 2000, s. 480.

[4] A. F. Stoner., Ch. Wankel, wyd. cyt., s. 490. (lub op. cit., s. 490.).

[5] T. J. Erickson, L. Gratton, Na czym polega magia pracy w naszej firmie, „Harvard Business Review Polska” 2007, nr 7.

[6] W. Babik, Ekologia informacji – wyzwanie XXI wieku, http://bilon.miks.uj.edu.pl/kadra/babik.html, (stan na 18.11.2007 r.).

środa, 11 lipca 2018

Tabele w pracy licencjackiej


W tekście pracy można również umieszczać tabele (oczywiście). Podpis należy umieszczać nad tabelą (bez wolnego miejsca). Źródło podajemy pod tabelą.

Tabela 1. Czcionka 12 pkt., bez kropki na końcu
Funkcja
Kluczowe kompetencje
Mentora
·      rozumienie siebie i innych
·      skuteczne komunikowanie się
·      doskonalenie pracowników
Moderatora
·      budowanie zespołów
·      grupowe podejmowanie decyzji
·      zarządzanie konfliktami
Monitorującego
·      zarządzanie informacją
·      radzenie sobie z przeciążeniem informacyjnym
·      zarządzanie podstawowymi procesami
Źródło: Opracowanie własne na podstawie R. E. Quinn, S. R. Faerman, M. P. Thompson, M. R. McGrath,
Profesjonalne zarządzanie, PWE, Warszawa 2007, s. 43. (jak dwie linijki to odstęp pojedynczy).

Tabela 2. Ocena organizacji szkolenia przez pracowników firmy XXXXX (dane w %)

Oceny
Kierownicy
wysokiego szczebla
średniego szczebla
niskiego szczebla
2
3,59
-
-
3
21,49
30,77
-
4
49,85
51,28
95,24
5
25,07
17,95
4,76
Źródło: Czcionka 10 pkt., na końcu stawiamy kropkę.

Podrozdziału nie należy kończyć wyliczaniem, tabelą, rysunkiem. Do każdego rysunku lub tabeli zamieszczonych w tekście należy się odnieść (komentarz).

wtorek, 12 czerwca 2018

Wzory w pracy licencjackiej

Wzory matematyczne, jeżeli będą stosowane, powinny być wyśrodkowane i pisane czcionką 12-punktową. Wzory muszą być numerowane. Trzeba też podać znaczenie (legenda – czcionka 10 pkt.) użytych oznaczeń.


[1]
gdzie:
ai - liczba materiału przewieziona na i-tym odcinku drogi,
bi - długość i-tego odcinka drogi. 
 

Równania matematyczne należy wprowadzać za pomocą edytora równań (MS Word), modułu Math (Open Office/Libre Office) lub innego oprogramowania do tworzenia formuł matematycznych. Wpisywanie wzorów matematycznych bezpośrednio do tekstu za pomocą klawiatury komputera jest źródłem wielu błędów i zniekształceń. Znaczenie równania zależy od rodzaju pisma ręcznego, stopnia pisma ręcznego, rodzaju pisma ręcznego, użycia odpowiednich znaków pisma ręcznego jako operatorów matematycznych, a nawet odstępów między nimi.

Edytor formuł w dużej mierze zapobiega tego typu błędom. Jeśli złożysz większe wzory, powinny pojawić się w osobnej linii. Nad i pod wzorem powinno znajdować się odstęp 6 pt; Wzory powinny być wyśrodkowane. Pisząc tekst akapitów zawierających formuły, traktuj każdą formułę jako integralną część zdania. Ważne poszczególne wzory, układy równań i grupy wzorów jednorodnych można ponumerować, umieszczając odpowiednią liczbę w nawiasach. Jeśli zwykły tekst jest częścią wzorca, to samo formatowanie należy zastosować do tekstu podstawowego.

Wzory chemiczne w pracach licencjackich są zwykle konstruowane przy użyciu tych samych zasad, co wzory matematyczne. W typowym edytorze tekstu można przesyłać tylko formuły sumujące i sumaryczne, formuły strukturalne należy tworzyć przy pomocy specjalistycznych programów[1] i tworzyć dopiero po przeniesieniu do edytora tekstu. 

[1] Komercyjne to będą na przykład ChemOffice lub ISISDraw (darmowego dla studentów), a całkowicie darmowe to JChemPaint, XDrawChem czy ChemSketch.

wtorek, 8 maja 2018

Wzór bibliografii do pracy licencjackiej



BIBLIOGRAFIA



(czcionka 13 pkt., wytłuszczenie)
Wykaz literatury podajemy w porządku alfabetycznym rozpoczynając od nazwiska autora!!!

1.         Adair J., Anatomia biznesu. Budowanie zespołu, Studio Emka, Warszawa 2001.

2.         Antoszkiewicz J. D., Metody skutecznego zarządzania, ORGMASZ, Warszawa 1996.

3.         Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, ABC, Kraków 2000.

4.         Bielski M., Podstawy teorii organizacji i zarządzania, C. H. Beck, Warszawa 2002.

5.         Bratnicki M., Kompetencje przedsiębiorstwa, od określenia kompetencji do zbudowania strategii, Placet, Warszawa 2000.

6.         Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2002.

7.         Covey S. R., Zasady działania skutecznego przywódcy, Medium, Warszawa 1997.

8.      Czermiński A., Czerska M., Nogalski B., Rutka R., Apanowicz J., Zarządzanie organizacjami, TNOiK, Toruń 2001.

9.         Czubasiewicz H., Okresowe ocenianie pracowników. Konfiguracja i projektowanie systemu, UG, Gdańsk 2005.

10.     Dale M., Skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników, OE OPWP, Kraków 2004.

11.     Gableta M., Człowiek i praca w zmieniającym się przedsiębiorstwie, AE, Wrocław 2003.

12.     Golnau W. (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi, CeDeWu, Warszawa 2004.

13.     Hatch M. J., Teoria organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

14.     Hofstede G., Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2000.

15.     Juchnowicz M. (red.), Strategia personalna firmy, Difin, Warszawa 2001.

16.     Kostera M., Zarządzanie personelem, PWE, Warszawa 2000.

17.     Koźmiński A. K., Zarządzanie w warunkach niepewności, PWN, Warszawa 2004.

18.     Lipka A., Strategie personalne firmy, WPSB, Kraków 2000.

19.     Lipka A., Ryzyko personalne, Poltext, Warszawa 2002.

20.     Łobos K., Teoria struktur organizacyjnych: stan i perspektywy, AE, Wrocław 2003.

21.     Oleksyn T., Sztuka kierowania, WSZiP, Warszawa 1997.

22.     Sajkiewicz A. (red.), Zasoby ludzkie w firmie, Poltext, Warszawa 1999.

23.     Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

24.     Tytyk E., Projektowanie ergonomiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 2001.

25.     Wawrzyniak B. (red.), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, WSPiZ, Warszawa 2003.

26.     Zbiegień-Maciąg L., Kultura w organizacji, PWN, Warszawa 2002.