czwartek, 28 maja 2020

Tabele, rysunki, wykresy w pracach licencjackich


  1. Jednolita budowa w całej pracy licencjackiej.
  2. Tytuł podany jest zwięźle i jasno.
  3. Nie należy zapominać o podaniu źródła.
  4. Tabele stosujemy, gdy jest przewaga tekstu nad liczbami, w przeciwnym wypadku stosuje się oznaczenie tablicy – w całej pracy musi być jednolicie, albo tabele albo tablice.
  5. Tabele i rysunki numerujemy dla każdego rozdziału osobno.
  6. W przypadku tabel tytuł jest umieszczony nad tabelą; w przypadku rysunków i wykresów – pod nimi.

Rys. 1.1. Metody i środki rekrutacji personelu

Źródło: K. Schawn, K. G. Seipel: Marketing kadrowy. Wyd. C.H. Beck, Warszawa 1995, s. 56.

Tabela 1.1. Strategiczne i taktyczne cele marketingu wewnętrznego
Cele
Wewnętrzne
Zewnętrzne
Strategiczne
motywacja pracowników,
zadowolenie pracowników,
świadomość pozycji klienta
pozyskiwanie klientów,
obsługa i utrzymanie klientów
Taktyczne
nastawienie i zachowania menedżerów,
poprawa know-how pracowników
wyróżnienie się na tle konkurencji,
zadowolenie, satysfakcja klientów
Źródło: C. Gronroos: Internal Marketing-an Integral Part of Marketing Theory.
W: J. H.
Donelly, W. R. George: Marketing of Services. Chicago 1981, s. 237.
 

czwartek, 9 kwietnia 2020

Technika sporządzania bibliografii pracy licencjackiej

Technika sporządzania bibliografii: [w nawiasach podano informacyjnie rodzaj publikacji]

Pozycje zwarte:

1. Nikitorowicz,
J., Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa, Białystok Trans
Humana 1995. [książka jednego autora]
2. Gellert M.,
Nowak K., Zespół, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2008.
[książka wielu autorów]
3. Kłoskowska
A., Kultury narodowe i narodowa identyfikacja: dwoistość funkcji, w: A.
Kłoskowska (red.), Oblicza polskości, Warszawa, Uniwersytet Warszawski 1991 s., 97-
112. [rozdział w książce]
4. Lewowicki T., Edukacja międzykulturowa, w: M. A. Kalewicz (red.), Encyklopedia
pedagogiczna, Warszawa PWN 2012, s. 15-
47. [hasło w encyklopedii/słowniku]
5. Lewowicki T., Edukacja międzykulturowa, w: M. A. Kalewicz (red.) Encyklopedia
pedagogiczna 2012, s. 15 –
47.

źródło: www.encyklopediapwn.pl/hasla/edukacja_miedzykulturowa (dostęp:
12.04.2019). [hasło w encyklopedii/słowniku online]

Artykuły:

1. Janas W., Patologiczne zachowania młodzieży szkolnej, „Nauczyciel”,2008, nr 20, s.
24-27. [artykuł w czasopiśmie]

Akty prawne:

1. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Dz. U. 2004r., Nr 64 poz. 593
[akt prawny]
2. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Dz. U. 2004r., Nr 64 poz. 593.
źródło: www.isap.sejm.gov.pl/ust_pom_spo/index.html (dostęp: 12.01.2019). [akt
prawny z dostępem online]

Źródła internetowe:

1. Nowak J., Nowy regionalizm a globalizacja,

źródło: www.przeglad.uj.edu.pl/nowyregionalizm (dostęp: 12.01.2019).

wtorek, 10 marca 2020

Układ i styl pracy licencjackiej


1.      Strona tytułowa i karta oceny pracy.
Według wzoru zamieszczonego w odpowiednim pliku: wzór DI-WI dyplom inżyniera na kierunku informatyka,
wzór DM-WI dyplom magistra inżyniera na studiach II stopnia na kierunku informatyka,
wzór DM-WITZ dyplom magistra na studiach II stopnia na kierunku zarządzanie, wzór DMJ-WITZ dyplom magistra inżyniera na studiach jednolitych na kierunku zarządzanie,
wzór DL-WITZ dyplom licencjata na kierunku zarządzanie.
Uwaga: Strona tytułowa i karta ocen są drukowane jednostronnie.
W przypadku, gdy praca zawiera dane o charakterze niejawnym np. stanowiące tajemnicę handlową firmy udostępniającej, na karcie oceny pracy należy umieścić klauzulę o poufności danych i warunkach dostępu.
2.      Spis treści.
Spis treści stanowi spis wszystkich elementów składowych pracy, takich jak: wstęp, rozdziały i podrozdziały, zakończenie (podsumowanie), bibliografia, załączniki, wraz z podaniem numeru strony, na której znajduje się (lub rozpoczyna) dany element pracy.
3.      Wstęp (bez numeracji rozdziału)
Wstęp powinien zawierać krótkie wprowadzenie dotyczące ogółu zagadnień, których dotyczy praca. We wstępie musi być jeden akapit określający zwięźle cel pracy, który
powinien zaczynać się od słów: Celem pracy jest  Wstęp powinien także podawać
krótki (jednozdaniowy) opis każdego rozdziału.
4.      Rozdziały pracy (numerowane)
Pracę najlepiej pisać w formie bezosobowej tj.:  pokazano.., uwzględniano...,
opracowano.... opisano... Dyplomant nie powinien zadawać sobie pytań, bo to stwarza niedobre wrażenie „języka gazetowego". Praca musi być spokojną, pozbawioną emocji, relacją.
Każda praca powinna zawierać część stanowiącą osobisty dorobek autora. Ta część pracy musi być odpowiednio wyakcentowana. Nawet, jeśli charakter pracy jest przeglądowy to musi zawierać krytyczną analizę i prezentację własnego poglądu na przedstawiany temat.
Rozdział „Podsumowanie i wnioski” jest streszczeniem pracy wykonanym przez autora i zawierającym wskazanie tego, co w poszczególnych jej częściach uważa za najważniejsze. Trzeba przy tym zachować odpowiednie proporcje; nie przechwalać się, a zarazem odpowiednio wyakcentować swój dorobek, bez jego umniejszania. Wnioski powinny dotyczyć własnych przemyśleń autora wynikających z przedstawionych w pracy treści, stanowić uogólnienie dorobku pracy i przedstawić to, do czego doszedł autor i w jakim kierunku powinny pójść dalsze prace, jeśli temat będzie kontynuowany.
Bibliografia, czyli wykaz literatury związanej z tematem pracy i wykorzystywanej przez autora, powinna być umieszczona na końcu pracy dyplomowej. Każda publikacja lub dokument zawarte w spisie literatury są identyfikowane przez podanie nazwiska i imienia autora, tytułu pracy, miejsca wydania i wydawnictwa, roku opublikowania. Spis powinien być ponumerowany i wykonany w porządku alfabetycznym, przy czym numery mają charakter jedynie porządkowy.
Poniżej są zamieszczone wzory opisów różnych pozycji bibliograficznych.
Książka
Autor: Tytuł książki. Miejsce wydania. Wydawnictwo. Rok wydania.
Artykuł
Autor: Tytuł artykułu. Nazwa czasopisma. Rok, numer woluminu, numery stron.
Akt normatywny
Tytuł (rozporządzenie, uchwała, ustawa, zarządzenie). Nazwa organu promulgacyjnego. Rok, numer, pozycja.
Praca niepublikowana
Autor: Tytuł pracy. Nazwa instytucji i jej siedziby. Rok opracowania. Informacja o technice wykonania (np. maszynopis).
Strona internetowa
Adresy stron internetowych muszą być opatrzone odpowiednim komentarzem podającym informacje o źródle: do jakiej firmy należy strona internetowa, czego dotyczą informacje tam prezentowane, itp.
Informacja o istnieniu załącznika musi być umieszczona w treści pracy, w tym miejscu, gdzie jest to związane z jego zawartością.

środa, 19 lutego 2020

Egzamin magisterski i dyplomowy

Egzaminy magisterski i dyplomowy przeprowadzane s ą komisyjnie. W trakcie egzaminu stawia się Studentowi/Studentce co najmniej 2 lub 3 pytania: (1) z zakresu pracy, (2) z zakresu kierunku studiów bądź specjalności. Rada Wydziału zaleciła, żeby pytanie 2 dotyczyło obszaru bliskiego problematyce pracy, nie powinno to być jednak drugie pytanie odnoszące się wprost do napisanej pracy, ale pytanie obejmujące teorię dziedziny, do której odwołuje się praca.

Egzamin magisterski i dyplomowy to kluczowe etapy w edukacji wyższej, które stanowią podsumowanie całego procesu kształcenia na poziomie studiów magisterskich. Są one nie tylko formalnym wymogiem ukończenia studiów, ale także okazją do wykazania się zdobytą wiedzą, umiejętnościami analitycznymi oraz zdolnością do samodzielnego myślenia i rozwiązywania problemów. Egzaminy te różnią się nieco w zależności od kraju, uczelni, a także programu studiów, ale ich podstawowy cel pozostaje ten sam: ocena kompetencji studenta oraz weryfikacja jego gotowości do podjęcia dalszej kariery zawodowej lub naukowej.

Egzamin magisterski, zwany również końcowym egzaminem magisterskim, jest formalnym testem wiedzy z zakresu kierunku studiów, który student realizował przez okres trwania programu magisterskiego. Egzamin ten może przybierać różne formy, w zależności od specyfiki uczelni i kierunku studiów. Często składa się z części ustnej i/lub pisemnej, w której student musi odpowiedzieć na pytania dotyczące materiału obejmującego cały program studiów. W części ustnej student jest zazwyczaj pytany przez komisję egzaminacyjną złożoną z wykładowców i ekspertów z danej dziedziny. Pytania mogą dotyczyć zarówno ogólnych zagadnień teoretycznych, jak i konkretnych przypadków czy problemów praktycznych związanych z danym kierunkiem studiów. W przypadku egzaminu pisemnego student zazwyczaj ma za zadanie rozwiązanie zadań problemowych, esejów lub innych form pisemnych, które mają na celu ocenę jego zdolności analitycznych oraz umiejętności pisemnego formułowania myśli.

W wielu przypadkach egzamin magisterski jest ściśle powiązany z obroną pracy magisterskiej. Obrona pracy magisterskiej jest jednym z najważniejszych elementów egzaminu dyplomowego i polega na prezentacji oraz dyskusji na temat pracy magisterskiej, którą student przygotował w trakcie ostatniego etapu studiów. Podczas obrony student przedstawia główne założenia, metody, wyniki oraz wnioski swojej pracy. Następnie odpowiada na pytania zadane przez komisję egzaminacyjną, która ocenia zarówno jakość samej pracy, jak i zdolność studenta do jej obrony. Kluczowe jest, aby student potrafił jasno i precyzyjnie wyjaśnić wybór metod badawczych, zinterpretować wyniki oraz uzasadnić wnioski, które wynikają z przeprowadzonych badań.

Obrona pracy magisterskiej jest zazwyczaj publiczna, co oznacza, że może w niej uczestniczyć zarówno komisja egzaminacyjna, jak i inni studenci, wykładowcy, a czasem także osoby spoza uczelni. Publiczność ma czasami możliwość zadawania pytań, co stanowi dodatkowe wyzwanie dla studenta. Pomimo tego, że obrona może być stresującym doświadczeniem, stanowi także okazję do zaprezentowania swoich umiejętności komunikacyjnych, pewności siebie oraz zdolności do obrony własnych tez i argumentów.

Egzamin dyplomowy, w którym mieści się zarówno egzamin magisterski, jak i obrona pracy, kończy się zazwyczaj ostateczną oceną studenta. Ocena ta jest wynikiem zarówno oceny samej pracy magisterskiej, jak i sposobu jej obrony oraz odpowiedzi na pytania zadane podczas egzaminu. W niektórych systemach edukacyjnych ocena końcowa może także uwzględniać średnią ocen ze wszystkich przedmiotów realizowanych w trakcie studiów. Ocena końcowa jest następnie wpisywana do dyplomu ukończenia studiów, który student otrzymuje po zakończeniu całego procesu egzaminacyjnego.

Egzamin magisterski i dyplomowy pełni również funkcję weryfikacyjną, potwierdzającą, że student jest gotowy do podjęcia pracy zawodowej lub dalszej edukacji na poziomie doktoranckim. Dla wielu studentów jest to moment kulminacyjny ich edukacji, a jednocześnie początek nowego etapu w życiu zawodowym lub naukowym. Dlatego przygotowanie do egzaminu magisterskiego i obrony pracy jest niezwykle istotne i wymaga nie tylko dogłębnej wiedzy z zakresu kierunku studiów, ale także umiejętności logicznego myślenia, analizy danych oraz efektywnej komunikacji.

Warto zaznaczyć, że egzaminy magisterskie różnią się w zależności od kierunku studiów. Na przykład, w naukach ścisłych i technicznych student może być zobowiązany do przedstawienia wyników eksperymentów lub projektów inżynieryjnych, podczas gdy na kierunkach humanistycznych większy nacisk może być położony na zdolności krytycznej analizy tekstów i teorii. Na kierunkach artystycznych z kolei egzamin magisterski może obejmować prezentację portfolio lub projektów artystycznych.

Podsumowując, egzamin magisterski i dyplomowy to kluczowe etapy na zakończenie studiów magisterskich. Są one ostatecznym sprawdzianem zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji, a także okazją do wykazania się samodzielnością myślenia i zdolnością do obrony własnych poglądów i tez. Pomimo że są one często źródłem stresu dla studentów, stanowią również ważne doświadczenie, które przygotowuje ich do wyzwań zawodowych i naukowych w przyszłości.

czwartek, 9 stycznia 2020

Praca magisterska


powinna prezentować rezultaty samodzielnie wykonanego zadania badawczego, pod kierunkiem promotora, zalecana objętość nie powinna przekraczać 70- 90 stron (160 tys. znaków).
        systematyzujący - przedstawiający nowe poglądy z danej dziedziny,
        badawczy - zmierzający do wykrycia nowych zależności lub aspektów zjawisk
        projektu badawczego
        studium o charakterze teoretycznym.
        wyraźne określenie problemu teoretycznego lub empirycznego i umiejscowienie go w dotychczasowym dorobku danej dziedziny,
        jego pogłębioną analizę, która powinna doprowadzić do udzielenia odpowiedzi na postawione pytanie,
        zastosowanie określonej metody badawczej,
        wykorzystanie odpowiednich narzędzi analitycznych,
        sformułowanie wniosków na podstawie przeprowadzonej analizy,
        odniesienia do dostępnej literatury przedmiotu, dokumentów, źródeł pierwotnych.
        oceny dorobku teoretycznego w danej dyscyplinie, w szczególności w przypadku prac teoretycznych,
        samodzielnego poszukiwania materiałów źródłowych w istniejących opracowaniach naukowych,
        diagnozowania i oceny problemu,
        stosowania warsztatu badawczego, a w szczególności stosowania metod pracy
naukowej,
        identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi
Absolwent/Absolwentka będzie miał/a do czynienia w praktyce,
        dostrzegania prawidłowości występuj ących w obrębie tych zjawisk,
        wyciągania właściwych wniosków,
        czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub do wnioskowania teoretycznego,
        osadzenia problemu w literaturze,
        prowadzenia logicznego toku wywodów, 
posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.

wtorek, 17 grudnia 2019

Opisy bibliograficzne aktów prawnych w pracy licencjackiej

W pracy licencjackiej, a także w innych pracach naukowych, ważne jest prawidłowe cytowanie i sporządzanie opisów bibliograficznych, w tym także aktów prawnych. Każdy akt prawny, który jest cytowany lub używany jako źródło w pracy, powinien być odpowiednio opisany w bibliografii. Opis bibliograficzny aktu prawnego różni się od opisu innych źródeł, takich jak książki czy artykuły, i musi zawierać określone elementy, aby był zgodny z normami bibliograficznymi.

W Polsce standardy dotyczące sporządzania opisów bibliograficznych aktów prawnych regulują normy, takie jak Polska Norma PN-ISO 690:2012 oraz zasady opracowane przez różne instytucje naukowe i edukacyjne. Poniżej przedstawione są podstawowe zasady dotyczące tworzenia opisów bibliograficznych aktów prawnych, które można zastosować w pracy licencjackiej.

1. Ustawa

Opis bibliograficzny ustawy powinien zawierać następujące elementy:

  • Pełną nazwę aktu prawnego (tytuł ustawy).
  • Datę uchwalenia ustawy.
  • Oznaczenie dziennika urzędowego, w którym ustawa została opublikowana, wraz z numerem i pozycją.
  • Ewentualne późniejsze zmiany (jeśli są istotne dla pracy).

Przykład: Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240.

2. Rozporządzenie

Opis bibliograficzny rozporządzenia powinien obejmować:

  • Pełną nazwę aktu prawnego (tytuł rozporządzenia).
  • Datę wydania rozporządzenia.
  • Nazwę organu wydającego rozporządzenie.
  • Oznaczenie dziennika urzędowego, w którym rozporządzenie zostało opublikowane, wraz z numerem i pozycją.
  • Informację o ewentualnych zmianach, jeśli są istotne.

Przykład: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych. Dz.U. 2015 poz. 924.

3. Konstytucja

W przypadku Konstytucji opis powinien zawierać:

  • Pełną nazwę aktu prawnego.
  • Datę uchwalenia.
  • Oznaczenie dziennika urzędowego, w którym została opublikowana.

Przykład: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483.

4. Kodeks

Opis bibliograficzny kodeksu prawnego powinien zawierać:

  • Pełną nazwę aktu prawnego (tytuł kodeksu).
  • Datę uchwalenia.
  • Oznaczenie dziennika urzędowego, w którym kodeks został opublikowany, wraz z numerem i pozycją.
  • Informację o ewentualnych zmianach.

Przykład: Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 ze zm.

5. Zamieszczenie aktów prawnych w bibliografii

Wszystkie akty prawne, które były użyte w pracy licencjackiej, powinny być umieszczone w części bibliografii lub w osobnym spisie źródeł prawnych. Mogą one być ułożone według kolejności alfabetycznej lub według rodzaju aktu prawnego (np. konstytucje, ustawy, rozporządzenia), zależnie od wymogów uczelni.

6. Odwołania do aktów prawnych w tekście

Podczas cytowania aktu prawnego w treści pracy, należy podać skrócony opis, np. tytuł ustawy, datę oraz odniesienie do odpowiedniego artykułu lub paragrafu. Pełny opis aktu powinien znaleźć się w bibliografii na końcu pracy.

Przykład w tekście: Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o finansach publicznych z 2009 r. (Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240)...

7. Zmiany i nowelizacje aktów prawnych

Jeśli w pracy wykorzystujesz przepisy z nowelizacji ustawy lub rozporządzenia, powinieneś zaznaczyć to w opisie, uwzględniając datę nowelizacji oraz odpowiedni dziennik urzędowy.

Przykład: Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240 z późn. zm. (nowelizacja: Dz.U. 2015 poz. 1045).

Przygotowując opisy bibliograficzne aktów prawnych w pracy licencjackiej, należy dbać o dokładność, przejrzystość i zgodność z obowiązującymi normami. Poprawne cytowanie aktów prawnych nie tylko podnosi jakość pracy, ale również świadczy o staranności i rzetelności autora. Przed przystąpieniem do sporządzania bibliografii warto zapoznać się z wytycznymi swojej uczelni, które mogą zawierać szczegółowe zalecenia dotyczące formatu i sposobu cytowania źródeł prawnych.

Przykłady:
Przypis
Bibliografia
[Ustawa z 17 lutego 2005]
Ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania problemowe, Dz.U., nr 64, poz. 565.
[Rozporządzenie MSWiA z 27 listopada 2006]
Rozporządzenie MSWiA z 27 listopada 2006 r. w sprawie sporządzania i doręczania pism w formie dokumentów elektronicznych, Dz.U., nr 227, poz. 1664.
[Sprawozdanie finansowe 2005]
Sprawozdanie finansowe Gamma Capital Spółki Akcyjnej w Oświęcimiu, 2005, M.P.B., nr 1742, poz. 12249.
[Articles of Agreement 2004]
Articles of Agreement, 2004, IMF, Washington.
[Chronology 2000]
Chronology. IMF Adapts and Expans Operations to Meet Member’s Countries Changing Needs, 2000, IMF Survey Supplement, no. 29.

Przykłady:
Przypis
Bibliografia
[PN-ISO 690-2:1999 ]
PN-ISO 690-2:1999, Przypisy bibliograficzne - Dokumenty elektroniczne i ich części.
[PN-EN ISO 661:2006]
PN-EN ISO 661:2006, Oleje i tłuszcze roślinne oraz zwierzęce - Przygotowanie próbki do badań.