czwartek, 24 września 2020

Bibliografia c.d.

11. Opis bibliograficzny rozdziału/artykułu w pracy zbiorowej (książce pod redakcją) -
wymagane elementy opisu:
nazwisko autora, inicjał imienia, rok wydania,
tytuł rozdziału/artykułu. podtytuł (napisane kursywą, wyrazy tytułu i podtytułu w języku angielskim, z wyjątkiem spójników i przyimków, zaczynamy wielkimi literami), w: nazwisko redaktora, inicjał imienia (red.),
tytuł pracy zbiorowej. podtytuł (napisane kursywą, wyrazy tytułu i podtytułu w języku angielskim, z wyjątkiem spójników i przyimków, zaczynamy wielkimi literami),
wydawnictwo, miejsce wydania, strony.
Przykłady:

Przypis
Bibliografia
Jeden autor
[Stefańska 2001]
Stefańska, M., 2001, Wizerunek przedsiębiorstwa, w: Mruk, H.
(red.), Marketing. Nowości i trendy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, s. 36-39.
Dwóch
autorów
[Stryj akiewicz      i
Wajda 2006]
Stryjakiewicz, T., Wajda, J., 2006, Funkcjonowanie jednostek
sektora badawczo-rozwojowego w świetle założeń RIS "Innowacyjna Wielkopolska", w: Gaczek, M., Stryjakiewicz, T. (red.), System Innowacji w Wielkopolsce - podsumowanie 2-letniego okresu wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji, TotalDruk, Poznań, s. 85-116.
Trzech
autorów
!Fadaeva, Nikulin
i         Vinogradsky
2002]
Fadaeva, O., Nikulin, A., Vinogradsky, V., 2002, Informal
Economy of Rural Households. Restructuring of Family Networks and Strategies, w: Neef, R. (ed.), The Social Impact of Informal Economies in Eastern Europe, Ashgate, Alderhot, s. 23-45.
Artykuł       w
zeszycie
naukowym
[Gaczek 2006]
Gaczek, W.M., 2006, Polaryzacja czy wyrównanie szans
rozwoju gospodarczego w regionach Polski, w: Korenik, S., Wilk, K. (red.), Gospodarka - przestrzeń - rozwój, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 1143, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, s. 23-37.
Materiały      z
konferencji
[Walczak i Wiza
2007]
Walczak, K., Wiza, W.R., 2007, Designing Behaviour-rich
Interactive Virtual Museum Exhibitions, w: Arnold, D., Niccolucci, F., Chalmers, A. (eds.), VAST 2007. The 8th International Symposium on Virtual Reality, Archaeology and Cultural Heritage. The 5th EUROGRAPHICS Workshop on Graphics and Cultural Heritage. Brighton, UK 2007, November 26-30, Eurographics Association, Aire-la- Villes, s. 101-108.

12. Opisy bibliograficzne publikacji wydanych przez instytucje rządowe, organizacje, firmy (brak autora lub redaktora ) - wymagane elementy opisu:
nazwa instytucji sprawczej (pełna nazwa lub skrót nazwy), rok wydania, tytuł. podtytuł (napisane kursywą, wyrazy tytułu i podtytułu w języku angielskim, z wyjątkiem spójników i przyimków, zaczynamy wielkimi literami), wydawnictwo, miejsce wydania.
Przypis
Bibliografia
[European Comission 2004]
European Commission 2004, First Report on the
Implementation of the Internal Market Strategy 2003-2006, Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg.
[GUS 2009]
GUS, 2009, Rocznik demograficzny 2008, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa.
[NBP 1997]
NBP, 1997, Sprawozdanie z realizacji polityki pieniężnej w roku 1996, NBP, Warszawa.
  
13.  Opisy bibliograficzne artykułów z czasopism - wymagane elementy opisu: nazwisko autora, inicjał imienia, rok wydania, tytuł artykułu. podtytuł (napisane kursywą; wyrazy tytułu i podtytułu w języku angielskim, z wyjątkiem spójników i przyimków, zaczynamy wielkimi literami), nazwa czasopisma, numer czasopisma, strony.

Przypis
Bibliografia
Jeden autor
[Bludnik 2009]
Bludnik, I.,            2009, Redukcjonizm w modelach neokeynesowskich, Ekonomista, nr 6, s. 761-774.
Dwóch autorów
[Conley i Galeson
1998]
Conley, T.G., Galeson, D.W., 1998, Nativity and Wealth in Mid-nineteenth Century Cities, Journal of Economic History, vol. 58, no. 2, s. 468-493.
Trzech autorów
ISchroder,
Berghaus               i
Zimmerman 2005]
Schroder, H., Berghaus, N., Zimmerman, G., 2005, Das Blickverhalten der Kunden als Grundlage fur die Warenplatzierung im Lebensmitteleinzelhande, Der Markt, Vol. 44, Nr. 1, s. 31-43.
Powyżej trzech
autorów
[Holley i in. 2000]
Hooley, G., Cox, T., Fahy, J., Shipley, D., Beracs, J., Fonfara, K., Snoj, B., 2000, Market Orientation in the Transition Economies of Central Europe. Tests of the Narver and Slater Market Orientation Scales, Journal of Business Research, vol. 50, iss. 3, s. 273-285.

środa, 26 sierpnia 2020

Bibliografia załącznikowa w systemie harvardzkim

1. Bibliografia załącznikowa w systemie harvardzkim zawiera wykaz wyłącznie tych publikacji, na które autor powołuje się w tekście pracy.

2. Podstawowym źródłem danych zawartych w opisie bibliograficznym jest powoływany dokument. Preferowanym źródłem danych w dokumencie jest karta (strona) tytułowa lub jej odpowiednik (np. etykieta na dokumencie dźwiękowym itp.). Jeżeli w dokumencie brak karty tytułowej i jej odpowiednika, dopuszcza się przyjmowanie niezbędnych danych z innego źródła, takiego jak okładka lub opakowanie itp. Dla dokumentów elektronicznych źródłem danych jest ekran, na którym wyświetlony jest tytuł; jeśli brak takiego ekranu, można przejmować dane z dokumentacji towarzyszącej lub opakowania.

3. Opisy bibliograficzne szereguje się w układzie alfabetycznym według nazwisk autorów lub według tytułów publikacji (gdy nie ma podanego autora/redaktora/instytucji sprawczej); nie należy numerować poszczególnych pozycji bibliograficznych.

4. Pierwszym elementem pojedynczego opisu bibliograficznego powinno być nazwisko i inicjał imienia autora, bezpośrednio po nim należy podać rok wydania publikacji, a następnie dalsze elementy opisu.

5. Prace jednego autora podaje się według daty wydania, od najstarszych do najnowszych.

Przykład:
Dobrzyńska, T.,
1991, ...
Dobrzyńska, T.,
1996a, ...
Dobrzyńska, T.,
1996b, ...
Dobrzyńska, T.,
2003, .
W przypadku powtarzania się roku wydania, tytuły poszczególnych publikacji szereguje się alfabetycznie.
Przykład:
Dobrzyńska, T., 1996a, Granice... Dobrzyńska, T., 1996b, Wskaźniki...

6. Jeżeli dla kilku dokumentów ta sama osoba jest autorem i/lub pierwszym współautorem (przez co kilka opisów bibliograficznych w wykazie literatury zaczyna się od tego samego nazwiska), wówczas: najpierw podaje się prace napisane samodzielnie przez tego autora, a następnie prace jego współautorstwa.
Przykład:
Nowak, T., 2001, ...
Nowak, T., Kowalski, T., 1998, ... 

7. W pracach zbiorowych - należy podawać jako pierwszy element opisu nazwisko redaktora naukowego ze stosownym skrótem „red.”.

Przykłady:
Gawron, I. (red.), 1996, Kodeks postępowania cywilnego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań.
Dowgiałło, Z. (red.), 1998, Słownik ekonomiczny przedsiębiorcy, Poltext, Warszawa.

8. W opisach publikacji wydanych za granicą obowiązuje pisownia skrótów określeń typu redaktor, wydanie, numer, wolumin itp. w języku tekstu.

Przykłady:


Opis

publikacji napisanej po polsku

Opis publikacji napisanej po

angielsku

Opis

publikacji napisanej po niemiecku

Opis

publikacji napisanej po francusku

Redaktor

red.

ed. lub eds. (gdy jest dwóch lub więcej redaktorów)

Red.

red.

Wydanie

wyd. 2 wyd. 3

2nd ed. 3rd ed. 4th ed. itd.

2      Aufl.

3      Aufl.

2e ed. 3e ed.

Wolumin

vol.

vol.

Vol.

vol.

Numer

Nr

no.

Nr.

no


9. Opis bibliograficzny książki - wymagane elementy opisu:
nazwisko autora, inicjał imienia, rok wydania, tytuł dzieła. podtytuł (napisane kursywą, wyrazy tytułu i podtytułu w języku angielskim, z wyjątkiem spójników i przyimków, zaczynamy wielkimi literami), nazwisko tłumacza, numer wydania (podaje się, jeśli jest inne niż pierwsze, do oznaczenia numeru wydania stosuje się liczby arabskie), wydawnictwo, miejsce wydania.

Przykłady:

Przypis

Bibliografia

Jeden autor

[Fedorowicz 1994]

Fedorowicz, Z., 1994, Podstawy teorii finansów, Poltext, Warszawa.

Dwóch

autorów

[Bień i Sokół 1998]

Bień, W., Sokół, H., 1998, Ocena sytuacji finansowej banku

komercyjnego, Difin, Warszawa.

Trzech

autorów

|Ostasiewicz,

Rusnak i Siedlecka 2006]

Ostasiewicz, S., Rusnak, Z., Siedlecka, Z., 2006, Statystyka.

Elementy teorii i zadania, wyd. 6 popr., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław.

Powyżej

trzech

autorów

[Cooper i in. 1993]

Copper, C., Fletcher, J., Gilbert, D., Wanhill, S., 1993,

Tourism Principles and Practice Pitman Publishing, Springer, Berlin.

Tłumaczenie

[Stiglitz i Charlton 2006]

Stiglitz, J.E., Charlton, A., 2006, Fair Trade. Szansa dla wszystkich, tłum. A. Szeworski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Brak autora

(lub redaktora)

|Networking

Essentials         Plus

2009]

Networking Essentials Plus, 2009, Microsoft Press, Redmond, Washington.



Jeżeli roku wydania nie można określić na podstawie źródła, zaleca się w jego miejsce podanie daty „copyright", daty druku lub przypuszczalnej daty wydania.

Przykłady:

Przypis

Bibliografia

Copyright

[Wróblewski

2005]

Wróblewski, P., cop. 2005, Zarządzanie projektami

informatycznymi, Helion, Gliwice.

Przypuszczaln

y rok wydania

Banachowicz,

Nowak                  i

Starkowski 1994]

Banachowicz, E., Nowak, J., Starkowski, M.T., ca 1994,

Franchising, czyli Klucz do przyszłości, Business Press, Warszawa.

Druk

[Wodarski 2010]

Wodarski, K., druk 2010, Zarządzanie ryzykiem w procesie planowania strategicznego w górnictwie węgla kamiennego, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.



10. Opis bibliograficzny pracy zbiorowej (książki pod redakcją) - wymagane elementy opisu:
nazwisko redaktora, inicjał imienia redaktora (red.), rok wydania, tytuł dzieła. podtytuł (napisane kursywą, wyrazy tytułu i podtytułu w języku angielskim, z wyjątkiem spójników i przyimków, zaczynamy wielkimi literami), nazwisko tłumacza, numer wydania (podaje się, jeśli jest inne niż pierwsze, do oznaczenia numeru wydania stosuje się liczby arabskie), wydawnictwo, miejsce wydania.

Przypis

Bibliografia

Jeden redaktor

[Somer 1995]

Somer, J. (red.), 1995, Ustawa o ochronie i kształtowaniu

środowiska. Komentarz, Wydawnictwo Prawo Ochrony Środowiska, Wrocław.

[Maki 2002]

Maki, U. (ed.), 2002, Fact and Fiction in Economics. Realism, Models and Social Construction, Cambridge University Press, Cambridge.

 

[Kay-Enders 1996]

Kay-Enders, B. (Red.),           1996, Marketing und Ethik.

Grundlagen,        Determinanten,        Handlungsempfehlungen,

Deutsche Marketing- Vereinigung, Wiesbaden.

 

[Planęon 2002]

Planęon, B (red.), 2002, L'interculturel, marketing et

management, 3e ed., l'Hermes, Lyon.

Trzech redaktorów

[Davis, Marciano i

Runde 2005]

Davis, J., Marciano, A., Runde, J. (eds.), 2005, Elgar

Companion to Economics and Philosophy, Edward Elgar, Cheltenham.