czwartek, 24 stycznia 2013

Problemy i hipotezy badawcze

prezentujemy przykładowe problemy i hipotezy badawcze z jeden z prac licencjackich


Problemy badawcze stanowią uzupełnienie każdego badania naukowego. W literaturze metododologicznej na problemy patrzy się jak na pytania, na które należy znaleźć odpowiedzi w toku postępowania badawczego.
            Problem badawczy polega na precyzyjnym rozbiciu tematu na pytania, problemy. Aby był prawidłowy musi spełniać kilka warunków:
1.     Sformułowane problemy muszą wyczerpywać zakres naszej niewiedzy, zawarty w temacie badań. Tak więc problemy w sposób bardziej precyzyjny określają zakres badawczych poszukiwań.
2.     Drugim warunkiem poprawności sformułowanych przez nas problemów jest konieczność zawarcia w nich wszystkich generalnych zależności między zmiennymi. Dzięki temu dość ściśle będziemy mieć wyznaczony zakres badawczych zjawisk.

            Według J. Kozieckiego problem jest rodzajem zadania ( sytuacji), którego podmiot nie może rozwiązać za pomocą posiadanego rodzaju wiedzy.
Rozwiązanie jego jest możliwe dzięki czynności myślenia produktywnego, które prowadzi do wzbogacenia wiedzy podmiotu. ( J. Koziecki, cyt. za W. Dutkiewicz,1996, s.16).
            Zdaniem S. Nowaka problem badawczy to tyle, co pewne pytanie lub zespół pytań, na które odpowiedzi ma dostarczyć badanie. ( S. Nowak, cyt. za. W. Dutkiewicz, 1996, s.240 )
            Przyjmuję za przedmiot badań opinie jak nauczyciele Szkół Podstawowych i Gimnazjów na terenie województwa małopolskiego oceniają rzeczywistość szkolną, w okresie wdrażanej reformy.
            Dla tak postawionego problemu badawczego sformułowałam następujące problemy szczegółowe.
1.     Jak nauczyciele rozumieją założenia obecnej reformy szkolnictwa?
2.     Co sądzą nauczyciele o autonomii, demokratyzacji i samorządności szkół i w czym się ona według nich przejawia?
3.     Jakie są postawy nauczycieli wobec podmiotowości uczniów?
4.     Jak nauczyciele oceniają rzeczywistość szkolną w okresie wdrażanej reformy?
5.     Jakie są obawy i nadzieje nauczycieli w związku z reformą?
            Według T. Pilcha hipoteza w badaniach pedagogicznych przybiera najczęściej kształt zależności dwóch zjawisk.
            Hipoteza w dalszym toku postępowania badawczego może być udowodniona przez zebranie danych popierających wysuwaną zależność lub obalona przez brak takich danych ,czy uzyskanie danych świadczących o fałszywości założenia" (T. Pilch, 1995, s. 27).
            Stosownie do wymienionych problemów badawczych sformułowałam następujące hipotezy:

1.     Nauczyciele akceptują wdrażaną obecnie reformę oświaty, ale jej założenia budzą wśród nich wiele niepokoju. Uważają, ze władze lokalne nie zapewniają wszystkim szkołom dobrej kondycji materialno- bytowej.
2.     Proces demokratyzacji, autonomii i samorządności szkoły oceniają pozytywnie. Demokratyczna i autonomiczna szkoła ich zdaniem stwarza odpowiednie warunki dla przemian i rozwoju edukacji. Także i samorządność szkoły spełnia pomocną rolę w tworzeniu nowej rzeczywistości szkolnej.
3.     Nauczyciele uważają, iż uczniowie poprzez zwiększoną aktywność i działalność twórczą w samorządach czy w klasie będą współdecydować o życiu szkoły. Główna idea we współczesnej reformie to podmiotowość ucznia. A możliwe to jest dzięki nawiązaniu bliskich kontaktów partnerskich z uczniem. Centralną postacią w szkole jest obecnie uczeń i jego potrzeby.
4.     Nauczyciele uważają, że ustawicznie poprawia się ich status społeczny, a dyrektorzy dbają dziś o dokształcanie nauczycieli. Są zdania, że propozycja 3- letnich liceów profilowanych spełnia oczekiwania społeczne, a ograniczenie liczby zasadniczych szkół zawodowych jest słuszne.
5.     Według nauczycieli wprowadzona reforma oświaty jest źle przygotowana, w samorządach brak jest pieniędzy na wprowadzenie tak radykalnych zmian. Uważają, że reformę oświaty należało zacząć od kształcenia nauczycieli. Poza tym nauczyciele obawiają się utraty pracy.

            Przyjęte powyższe hipotezy poddane zostały z kolei weryfikacji w toku badań.

piątek, 18 stycznia 2013

Jak tworzyć case study


1. CASE JEST OPISEM RZECZYWISTEJ SYTUACJI, DZIEDZINY WIEDZY, ZARZADZANIE - SYTUACJE Z ZYCIA ORG, DECYZYJNE

2. TYPOWY: 2-40 STR

3. CHARAKTERYSTYCZNE:
- W RZECZYWISTYM KONTEKSCIE
- GRANICE NIEJASNE
- INF. - ROZNE TECHNIKI

4. DECYZJE: DLACZEGO PODJETE, ALTERNATYWY, JAK WDROZONE, KOSEKWENCJE

5. CASE PRZEDSTAWIA:
- POWIAZANIA PRZYCZYNOWO-SKUTKOWE W KONTEKSCIE
- OPISUJE KONTEKST
- SAMO WYDARZENIE
- ZBADANIE ALTERNATYWNEJ RZECZYWISTOSCI

6. DO CZEGO CASE'Y:
- BADAWCZE
- DYDAKTYCZNE

7. W DYDAKTYCE UCZY:
- ANALIZOWANIA INFORMACJI
- APLIKOWANIA TEORII
- TWORCZEGO MYSLENIA
- KOMUNIKACYJNE
- SAMOOCENY
- PREZENTACJI I OBRONY RACJI

8. RODZAJE CASE'OW:
- WYJASNIAJACE - PRZYCZYNY I SKUTKI
- OPISUJACE - PRZYKLADY PRAKTYCZNE DLA TEORII
- EKSPLORATYWNE - NOWE

- KRYTYCZNE - JEDNOKROTNE
- ODKRYWCZE - NIECODZIENNE
- ZWYKLE

JAK TWORZYC CASE
1. DESIGN CASE'U
- SFORMULOWAC PROBLEM (DLACZEGO? JAK?)
- DZIEDZINA GLOWNA
- CO TO JEST PROBLEM

2. PRZEDMIOT CASE'U
- OSOBA, ORG., SPOLECZNOSC, DECYDENT, PROCES (REORGANIZACJA, WDROZENIE DECYZJI)
- NA PRZYKLADZIE JAKIEGO BOHATERA NAJLEPIEJ PRZEDSTAWIC PROBLEM?
- GRANICE CASE'U (BEZ SZKODY DLA KONTEKSTU)

3. KONTAKT Z ORGANIZACJA
- WSTEPNA WIZYTA, WRAZENIA
- CZY SYTUACJA ODPOWIADA TEMU CO CHCEMY PRZEDSTAWIC
- LISTA PYTAN, OKOLICZNOSCI
- EW. ZMIANA BOHATERA

4. OUTLINE (PLAN)
- DOKLADNY PLAN (SPIS TRESCI)
- KTO JEST DECYDENTEM
- PLAN WATKOW
- CASE POWINIEN ZAWIERAC KONFLIKT
- ZRODLA I TECHNIKI

5. ZBIERANIE INF.
- CONAJMNIEJ DWA ZRODLA, CONAJMNIEJ DWIE TECHNIKI

- ANALIZA DOKUMENTACJI AKTUALNEJ
- ANALIZA DOKUMENTACJI ARCHIWALNEJ
- WYWIADY
- ANKIETY
- OBSERWACJA BEZPOSREDNIA
- OBSERWACJA UCZESTNICZACA
- ARTEFAKTY FIZYCZNE

6. DOKUTEMTACJA ARCHIWALNA:
- LISTY, NOTATKI, ZAPISKI
- PROGRAMY ZEBRAN, SPRAWOZDANIA
- DOKUMENTY ADMINISTRACYJNE
- AKTUALNE OPRACOWANIA DOT. ORG., NP. RAPORTY DORADCZE
- SCHEMAT ORG.
- WYCINKI PRASOWE, TV, RADIO

7. DOKUMENTACJA ARCHIWALNA:
- DOKUMENTACJA DOT. KLIENTOW
- DOKUMENTY ORGANIZACYJNE, BUDZETY
- MAPY
- LISTY NAZWISK, LISTY PLAC
- DANE Z BADAN PRZEPROWADZANYCH WCZESNIEJ
- OSOBISTE ZAPISKI: KALENDARZE, NOTESY, DZIENNIKI

8. WYWIADY:
- OWARTE, POLSTANDARYZOWANE, POLSTRUKTURALIZOWANE
- INFORMATORZY, ROZMOWCY
- MAGNETOFON
- CYTATY

9. ANIEKTA
- UZUPELNIENIE
- KLUCZOWE INF, OPINIE, POMIAR POSTAW
- LICZBY W ANEKSIE

10. OBSERWACJA BEZPOSREDNIA
- OD OBSERWACJI FORMALNEJ PO WIZYTE TOWARZYSKA
- ZBIERAC DANE LUB WRAZENIA

11. OBSERWACJA UCZESTNICZACA
- AKTYWA ROLA W ORG.
- BRAK PELNEGO OBIEKTYWIZMU
- JAKOSCIOWO INNE UCZESTNICTWO, CZUJNI, UWAZNI, DYSTANS USWIADOMIONEGO RELATYWIZMU

12. ARTEFAKTY
- URZADZENIA, NARZEDZIA, DZIELA SZTUKI
- ZBIERAC, FOTOGRAFOWAC, OPISYWAC, POKAZYWAC

ZASADY
- CONAJMNIEJ DWA ZRODLA, CONAJMNIEJ DWIE TECHNIKI
- BIEZACA ZAPISKI
- ZACHOWAC LOGIKE OUTLINE'U

WNIOSKI Z CASE'U
- CZY MOZEMY ZIDENTYFIKOWAC PRAWIDLOWOSC?
- CO CASE UKAZUJE/TLUMACZY?
- CZY CEL OSIAGNIETY?

- CASE NIE UPRAWNIA DO WYCIAGANIA OGOLNYCH WNIOSKOW, LECZ DO SYTUACJI KTORA OPISUJE
- WIELOSC ALTERNATYWNYCH ROZWIAZAN, INTERPRETACJI, KONKLUZJI
- NIE ZAMIESZCZA SIE ZNIOSKOW, ALE DLA SIEBIE WYCIAGNAC
- LISTA PYTAN DO DYSKUSJI (PROBLEM, BEZPOSREDNIO I POSREDNIO, NAPROWADZAJACE)

RAPORT
- PISEMNY, VIDEO, USTNA RELACJA
- RAPORT LIONIOWO-ANALTYCZNY (STRUKTURA PROBLEMOWA, ASPEKTY PROBLEMU)
- POROWNAWCZY (ROZNE ORGANIZACJE, DECYDENTOW)
- CHRONOLOGICZNA (ETAPY, CYKLE, CZAS BOHATEREM)
- SYNTETYCZNA (TEORIOTWORCZA, WYMAGANIA FORMALNE)
- LITERACKA (MOMENT KRYTYCZNY - ROZWINIECIE, W NAPIECIU)
- NIEUSTRUKTURALIZOWANY (NAKLONIENIE CZYTELNIKA DO STRUKTURALIZACJI)

- WSTEP WAZNY, PRZYCIAGA UWAGE, WPROWADZA
- PELNA INFORMACJA KTORA DYSPONOWAL DECYDENT
- TLO (BRANZA, KONKURENCJA, RYNEK)
- LADNIE PO POLSKU

- ANONIMOWOSC, NIE SZKODZIC, POZMIENIAC FAKTY MNIEJ WAZNE

CECHY DOBREGO CASE'U:
- ISTOTNY, NIEPOSPOLITY, BUDZIC ZAINTERESOWANIE, WAZNE (Z TEORETYCZNEGO, PRAKTYCZNEGO LUB ETYCZNEGO PKTU)
- PELNY
- ALTERNATYWY ROZWIAZAN, WIELE PKTOW WIDZENIA
- INF. DLA UPRAWNIONYCH WNIOSKOW
- LITERACKO DOBRY

PROWOKOWAC DO DYSKUSJI, ANALIZA, NIEUSTAJACY TEMAT DYSKUSJI
ZASADY PREZENTACJI

MOWISZ DO GRONA SLUCHACZY, NAWIAZAC KONTAKT
SLYSZA ALE I WIDZA - NIE ZNIECHECAC

1. MOWA
- TONACJA GLOSU, WYSOKOSC TONU, TEMPO MOWY, PAUZY (EMOCJE, POSTAWY)
- MOWA JEST ULOTNA
- PAMIEC SLUCHOWA SLABSZA NIZ WZROKOWA
- CO NAJWAZNIEJSZE, GLOWNE TEZY POWTORZ KILKAKROTNIE
- DAC AUDYTORIUM ODPOCZAC

PRZYGOTOWANIE PREZENTACJI
1. SLUCHACZE
- DOWIEDZIEC SIE O SLUCHACZACH

2. WYBOR INFORMACJI I STRUKTURA PREZENTACJI
- KONTROLUJ CZAS, ZEGAREK W ZASIEGU WZROKU
- LISTA PRIORYTETOW, LISTA JESLI BEDE MIAL CZAS, LISTA AWARYJNA
- DOKLADNY PLAN WYPOWIEDZI, JASNA STRUKTURA
- WSTEP
- ZAKONCZENIE BEDA PAMIETAC, KONKLUZJE

POMOCE DLA MOWCY
1. MANUSKRYPT
+ WIEKSZA PEWNOSC
+ DOSTOSOWANIE SIE DO LIMITU CZASOWEGO
- NIE CZYTAC
- MONOTONIA
- JEZYK PISANY
- SLABY KONTAKT Z AUDYYTORIUM
- CZASOCHLONNE I PRACOCHLONNE PRZYGOTOWANIE

PISZ WYRAZNIE, Z JEDNEJ STRONY KARTKI, NIE MIESZAJ KARTEK, NIE CZYTAJ

2. TEZY W PUNKTACH
GLOWNE TEZY ORAZ DATY, NAZWISKA, CYFRY
+ PORZADKUJE BEZ OGRANIZANIA SPONTANICZNOSCI
+ KONTAKT
+ DOSTOSOWAC SIE DO PUBLICZNOSCI W SPOSOBIE
+ MNIEJ CZASOCHLONNE
- STRES - NIEPEWNOSC
- LIMIT CZASOWY

POMOCE DLA SLUCHACZY
POMOGA ZROZUMIEC I ZAPAMIETAC
CYFRY ZAWSZE WIZUALIZOWAC
SPRAWDZ JAKIE POMOCE TEHNICZNE I CZY DZIALAJA

- PISMENE KOMPENDIA - ROZDAC PO WYKLADZIE
- TABLICA - TYLEM (DWIE OSOBY)
- FOLIE, TRANSPARENCIES - NIE PRZESADZAC
- FILMY, ZDJECIA - PRZYBLIZAJA ALE DEKONCENTRUJA
- MAGNETOFON - ZMONTOWAC

PREZENTACJA
- WIDZIEC - LEPIEJ JESLI STOISZ, PRZED NIMI
- UNIKAJ STEREOTYPOWYCH GESTOW
- STALY KONTAKT WZROKOWY
- NIE BOJ SIE CISZY
- JESLI STRACISZ WATEK NIE WPADAJ W PANIKE, ZAJRZYJ W NOTATKI, SPYTAJ KOGOS
- AKCENTUJ WYRAZNIE SLOWA I ZDANIA
- MOW GLOSNO
- KONTROLUJ ODDYCHANIE
- MYSL O DYKCJI
- GDY BRAKUJE SLOW (LEPIEJ NA PISMIE NIZ W MOWIE) I WTRACASZ BEZSENSOWNE WYRAZY - AUDYTORIUM WIDZI
- DOBRE TEMPO, NIE ZA WOLNO, NIE ZA SZYBKO
- WYKORZYSTUJ ZMIENNOSC TONU, UNIKAJ TONACJI PRZEMOWIENIOWEJ, WZRASTAJACEJ PRZY KONCU ZDAN Z KLADZENIEM PRZESADNYCH AKCENTOW NA DRUGA SYLABE OD KONCA, UNIKAJ PATETYCZNOSCI, STEREOTYPOW, MYSL O SLUCHACZACH - WYOBRAZ SOBIE SIEBIE
- UNIKAJ PRZERYWNIKOW (EEE, YYY)
- JEZYK MOWIONY LECZ POPRAWNY
- UNIKAJ MODNYCH ZWROTOW
- WYJASNIAJ TRUDNE WYRAZY
- NIE ZBYT DLUGIE ZDANIA
- DOBRYM MOWCA ZOSTAJE SIE JESLI MA SIE SZACUNEK DLA SLUCHACZY

poniedziałek, 17 grudnia 2012

piątek, 14 grudnia 2012

Zalecenia dotyczące przygotowania prac licencjackich


1.   Praca nie powinna przekraczać 60 stron maszynopisu.
2.   Pracę należy przygotować wg następujących standardów :
-      czcionka – 12, Times New Roman lub Arial,
-      odstępy między wierszami – 1,5 jednostki,
-      odstępy miedzy akapitami – 0 lub 6,
-      marginesy – prawy, górny i dolny 2,5 cm, lewy 3 cm.
3.   Student zobowiązany jest złożyć pracę w dwóch egzemplarzach.
4.   Jeden z egzemplarzy (do archiwizacji w uczelni) powinien być wydrukowany dwustronnie i zbindowany w miękkiej okładce.
5.   Pracę należy złożyć również w wersji elektronicznej (płytka CD).
6.   Przypisy powinny być umieszczone na dole każdej strony.
7.   Na drugiej stronie pracy (tj. po stronie tytułowej) należy umieścić i podpisać OŚWIADCZENIE

środa, 21 listopada 2012

Metodyka pracy licencjackiej

Metodyka pracy licencjackiej powinna zawierać dokładny opis stosowanych procedur i na końcu informację o MATERIALE, czyli ilości i jakości zebranych danych. Metodyka powinna być jak przepis kucharski wyjaśniający postępowanie umożliwiające osiągnięcie identycznego lub porównywalnego rezultatu.

W metodyce należy zwrócić uwagę i opisać szczegóły mogące mieć znaczenie dla osiągnięcia wyniku, na przykład: nazwę i skład odczynników, sposób dawkowania, ubiór podczas prac terenowych, pora roku lub doby podczas obserwacji, użyta aparatura, zastosowane testy statystyczne i programy komputerowe oraz opis terenu, który może być podrozdziałem, lecz w pracach z leśnictwa zazwyczaj jest osobnym rozdziałem.

Najczęstsze błędy to przepisywanie z łatwo dostępnych źródeł informacji nie mających związku z tematyką (np. o faunie i florze gminy, gdy praca jest o jej finansach).

poniedziałek, 1 października 2012

Uwagi o charakterze stylistycznym

Pracy nie piszemy w pierwszej osobie np. ja zbadałem , ja uważam, itp., piszemy bezosobowi, zbadano, ustalono. Proszę zwracać uwagę na styl , unikać zbyt długich zdań, interpunkcje.

Tu przedstawiamy ogólne informacje o badanej firmie, trochę szerzej niż we wstępie. Podstawowe informacje, co to za firma, gdzie jest zlokalizowana, jak powstała, jak forma organizacyjno-prawna, czym się zajmuje ( przedmiot i zakres działalności) , jak wygląda system zarządzania itp. Piszemy wszystko o firmie, za wyjątkiem tego co się wiąże z tematem pracy.
 
W tej empirycznej części, w kolejnych punktach i podpunktach przedstawiamy analizę stanu istniejącego, jak dany proces teraz przebiega, jak występują problemy w badanym obszarze, zagadnieniu, jaki są negatywne skutki aktualnego sposoby. To powinno być zgodne z oświadczenie dotyczącym problemu. Krytyczna ocena stanu istniejącego.

czwartek, 27 września 2012

Rozmiar pracy licencjackiej


Rozmiar pracy dyplomowej powinien odpowiadać jej rodzajowi oraz zakresowi podjętych problemów badawczych i należy rozpatrywać z punktu widzenia: edytorskiego oraz metodologicznego.

Z edytorskiego punktu widzenia rozmiar pracy podyplomowej powinien zamykać się w przedziale 40 - 50 stron maszynopisu

Praca kwalifikacyjna powinna stanowić logiczną całość, stąd każdej jej części należy przypisać określoną wielkość. Będą one różne dla konkretnego rodzaju pracy (tabela 1).

 

Tabela 1 postulowane rozmiary pracy dyplomowej wg kryterium edytorskiego

L.P.
CZĘŚĆ SKŁADOWA
PRACA LICENCJACKA
(ilość stron)
PRACA
MAGISTERSKA
PODYPLOMOWA
(ilość stron)
1.
Strona tytułowa
1
1
2.
Spis treści
1
1
3.
Wstęp
2 - 3
2 - 3
4.
Rozdział 1 (o charakterze teoretyczno-metodologicznym)
10 - 12
12 - 18
5.
Rozdział 2 (analityczno-weryfikujący)
12 - 14
14- 22
6.
Rozdział 3 (oceniający, prognostyczny, postulatywny)
10 - 12
12 - 18
7.
Zakończenie
2 - 3
2 - 3
8.
Bibliografia
1 - 2
1 -2
9.
Wykaz schematów, tabel i wykresów
1 - 2
1 -2
10.
Załączniki
 
 
 
RAZEM
50 - 60
60 - 70

 

Analiza takiej struktury pracy dowodzi, iż część główna (zasadnicze rozdziały pracy) obejmuje w około 80% wielkości pracy. Największy udział w strukturze pracy ma rozdział drugi (analityczno - weryfikujący), i wynosi on około jej 30% całości.