środa, 3 kwietnia 2019

Wyniki - jak je opisać w pracy licencjackiej

Rozdział ten powinień być możliwie pełnym, obiektywnym opisem uzyskanych wyników badań własnych. W rozdziale tym nie cytuje się wyników badań innych autorów. Rozdział Wyniki powinien być napisany w czasie przeszłym, możliwie krótkimi, prostymi zdaniami, tak aby jasne było co z czego wynika i co z czym jest porównywane. Warto dla lepszej przej­rzystości tekst dzielić na podrozdziały, zaczynając z reguły od ustaleń metodycznych, wyni­ków bardziej ogólnych, przechodząc następnie do prezentowania po kolei wyników analiz. Kolejność prezentowania wyników nie jest obojętna i należy przyjąć jakiś czytelny klucz, kolejność korespondującą z informacjami podawanymi w Materiałach i w Dyskusji.
Dobrze jest wynika badań własnych przedstawić w tabelach i na rycinach. Należy jednak podkreślić, że prezentowane wyniki nie mogą się powtarzać w tekście, w rycinach i w tabe­lach. Należy zdecydować się na jeden sposób ich prezentacji. Ryciny rekomenduje się do przedstawiania danych, które wykazują różnice istotne statystycznie.
Dla większej czytelności, przejrzystości tekstu tabele i rycina muszą być umiejscowione w tekście w odpowiednim miejscu za pomocą odnośnika, np.: tab. X i ryc. Y.
Podstawową zasadą obowiązującą dla tabel i rycin jest ich niezależność od tekstu, czyli moż­liwość zrozumienia istoty tabeli czy ryciny bez konieczności wczytywania się w tekst pracy.

wtorek, 12 marca 2019

Dobór zbiorowości do przeprowadzenia badań

fragment jednej z prac licencjackich - jako wzór
Aby prawidłowo określić oczekiwania tegorocznych kandydatów, w kwestii wyboru przyszłej szkoły średniej, postanowiliśmy zbadać młodzież gimnazjalną z Gubina, Grabic, oraz z oddalonych o 30 kilometrów Brodów.
Ankieta została przeprowadzona na 105 osobach. Wybrana zbiorowość z każdego gimnazjum stanowiła jedną z trzecich kończących klas. Respondenci mieli za zadanie odpowiedzieć na 11 pytań, bezpośrednio związanych z wyborem przyszłej szkoły średniej, jak i oczekiwań względem niej. Nie zabrakło również pytań, które mogły by posłużyć szkole w przygotowaniu jej na potrzeby młodych uczniów.

czwartek, 7 lutego 2019

Zasady budowy kwestionariusza

Kwestionariusz jest to lista pytań na jeden lub więcej tematów, uporządkowana merytorycznie i graficznie, zwykle wydrukowana.
Jest to narzędzie pomiarowe służące do uzyskania potrzebnych informacji w metodach bezpośrednich. Pytania zawarte w kwestionariuszu występują w różnych formach: zdania pytającego, oznajmującego, wskazującego lub też równoważnika zdania.
Pytania - niezależnie w jakiej formie występują - mają za zadanie wyzwolić w respondencie określone uczucia i pozwolić wyrazić je w formie słownej.
Budowa kwestionariusza nie kieruje się zasadami naukowymi, są to raczej zasady, które wynikają z doświadczenia. Są to m.in.:
  • długość kwestionariusza - nie określa się jej liczbą pytań, lecz czasem trwania wywiadu,
  • stopniowanie pytań - zaczynamy od najprostszych, otwartych pytań i przechodzimy do zamkniętych, szczegółowych, trudniejszych,
  • użycie pytań relaksyjących, rozpraszających napięcie, na początek,
  • zakończenie w formie pytań metryczkowych, czyli dotyczących cech indywidualnych i respondenta 

poniedziałek, 28 stycznia 2019

Zasady przygotowania pracy dyplomowej licencjackiej/magisterskiej

Praca dyplomowa - pisana pod kierunkiem opiekuna naukowego - powinna stanowić
krytyczne i twórcze przedstawienie wybranej sytuacji problemowej w obszarze
rzeczywistości zakreślonej ramami studiów. Wymienione cele zrealizowane winny być
według zasad metodologicznych, w zgodzie z poprawnością aparatury pojęciowej i
dokumentacji bibliograficznej oraz wymogami edytorskimi.

W trosce o formę prac dyplomowych, jako wizerunku działalności dydaktycznej naszej
Uczelni, zaleca się jednolite przygotowanie maszynopisu pracy dyplomowej według
następujących zasad:

1. Strona tytułowa (wzór w załączeniu). Strony tytułowej nie numerujemy, ale
uwzględniamy ją przy numeracji dalszych stron. Na odwrocie strony tytułowej
umieszcza się oświadczenie, że praca została wykonana samodzielnie – wzór w
załączeniu.

2. Kolejne części pracy:

 a. Spis treści;

 b. Wstęp

 c. Część podstawowa pracy podzielona na rozdziały. Każdy rozdział rozpoczynamy od nowej strony, natomiast wewnątrz rozdziałów nie zostawiamy pustych miejsc (nie dopisanych do końca stron);

 d. Zakończenie – rozpoczynamy na nowej stronie;

 e. Bibliografia (rozpoczynamy na nowej stronie) w następującej kolejności:

 - Pozycje książkowe;

 - Artykuły z czasopism;

 - Akty prawne (jeżeli były wykorzystywane);

 -Inne źródła (np.: materiały statystyczne, raporty, sprawozdania, adresy internetowe
itp.)

 f. Spis tabel, spis wykresów, spis rysunków;

 g. Załączniki.

środa, 12 grudnia 2018

Wymogi edytorskie pracy licencjackiej


Oświadczenie studenta o samodzielności przygotowania pracy licencjackiej powinno być umieszczone bezpośrednio po stronie tytułowej.
Wymogi dotyczące wydruku pracy magisterskiej:
·         format arkusza papieru:         A4 (pisane jednostronnie),
·         czcionka:        Times New Roman CE,
·         wielkość czcionki podstawowej:       12 pkt,
·         wielkość czcionki w przypisach:       10 pkt,
·         interlinia (odstęp między wierszami):           1,5 wiersza,
·         teksty w tabelkach – odstęp pojedynczy,
·         numeracja ciągła w ramach opracowania: tabel, rysunków, wykresów, zdjęć, załączników,
·         marginesy:
górny       2,5 cm;
dolny       2,5 cm;
lewy        3,5 cm;
prawy     2,0 cm,
·         stosować justowanie (wyrównanie tekstu do obu marginesów) z założonym dzieleniem wyrazów,
·         każdy akapit należy rozpoczynać wcięciem 0,75 cm,
·         wszystkie strony pracy są uwzględniane w numeracji ciągłej u dołu z prawej strony.
Formuły matematyczne powinny być wycentrowane i numerowane (z prawej strony formuły) kolejnymi liczbami naturalnymi, ujętymi w nawiasy okrągłe np.

E [N (S,P)]=Snp.{N (S,P) = n}                                    (1)

Wszystkie symbole reprezentujące zmienne, zarówno w formułach jak i w tekście powinny być pisane czcionką pochyłą (kursywą).

Występujące w pracy rysunki powinny być wykonane starannie, wkomponowane w tekst i numerowane kolejnymi liczbami naturalnymi. Podpis pod rysunkiem powinien być wycentrowany (w odniesieniu do płaszczyzny rysunku) i wykonany Boldem czcionką o wielkości 12 pkt.



Tabele powinny również być wkomponowane w tekst, zatytułowane i ponumerowane. Każdy rysunek oraz tabela muszą mieć wyraźnie sprecyzowane źródło ich pozyskania.

Tytuł tabeli wyjustowany (do środka)
Tabela nr 1










Źródło: Opracowanie własne na podstawie: Ph. Kotler, Marketing. Analiza, planowanie i kontrola. Wyd. Gebethner & Ska, Warszawa 1994, s. 489.

poniedziałek, 12 listopada 2018

Streszczenie pracy licencjackiej


WZÓR STRESZCZENIA PRACY DYPLOMOWEJ LICENCJACKIEJ
Wyższa Szkoła XYZ                                                                                  Miasto, data (miesiąc, rok)

Streszczenie pracy licencjackiej
Tytuł pracy w języku polskim


Autor:
Promotor:
Słowa kluczowe:

Kilka zdań dotyczących treści pracy magisterskiej w języku polskim.


Alcide De Gasperi University of Euroregional Economy in Józefów, data (miesiąc, rok)


 Abstract
Tytuł pracy w języku angielskim


Author:
Supervisor:
Keywords:

Kilka zdań dotyczących treści pracy magisterskiej w języku angielskim (tłumaczenie tekstu z j. polskiego).

wtorek, 9 października 2018

Spis treści pracy licencjackiej


Spis treści (13 pkt., wytłuszczenie)

WSTĘP  (13 pkt., wytłuszczenie, duże litery) .............................................................. 3

Rozdział 1 (13 pkt., wytłuszczenie)                                                                                                                              
ISTOTA POLITYKI REGIONALNEJ (13 pkt., duże litery, wytłuszczenie) .......... 5
1.1. Pojęcie polityki regionalnej (13 pkt., bez wytłuszczenia) ...................................... 5
1.2. Rozwój polityki regionalnej ............................................. ................................... 10
1.3. Zasady polityki regionalnej .................................................................................. 15

Rozdział 2
INSTRUMENTY POLITYKI REGIONALNEJ UNII EUROPEJSKIEJ ........... 22
2.1. Fundusze Strukturalne .......................................................................................... 22
      2.1.1. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego ............................................... 22
      2.1.2. Europejski Fundusz Socjalny .................................................... ................. 24
      2.1.3. Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej ..................................... 25
      2.1.4. Instrument Finansowy Wspierania Rybołówstwa ....................................... 26
2.2. Cele strategiczne polityki regionalnej................................................................... 28
2.3. Inicjatywy Wspólnotowe ...................................................................................... 35
2.4. Fundusz Spójności .................................................................................................46


ZAKOŃCZENIE (13 pkt., wytłuszczenie, duże litery)  ............................................ 55
BIBLIOGRAFIA ....................................................................................................... 58
ZAŁĄCZNIKI ........................................................................................................... 59