piątek, 21 czerwca 2019

Przykładowy wygląd spisu treści pracy licencjackiej

Spis treści


WSTĘP…… 5

1.TYTUŁ ROZDZIAŁU…………………………………………………………………………….. 7

1.1.Tytuł podrozdziału……………………………………………………………….. 7

1.2. Tytuł podrozdziału……………………………………………………………….. 14

1.2.1………………………………………………………………………….. 14

1.2.2…………………………………………………………………………… 20

1.2.3………………………………………………………………………….. 26

2. TYTUŁ ROZDZIAŁU………………………………………………………………………….. 30

3. TYTUŁ ROZDZIAŁU………………………………………………………………………….. 43

1.1.Tytuł podrozdziału…………………………………………………………….. 47

1.2. Tytuł podrozdziału……………………………………………………………….. 54

Spis treści to nic innego jak plan pracy, zgodny ze strukturą przedstawioną powyżej zawierający wszystkie elementy począwszy od wstępu, na załącznikach kończąc. Opracowując spis treści, czyli plan pracy, należy pamiętać, aby:

a) tytuły rozdziałów i podrozdziałów były spójne z tytułem pracy,

b) ilość podrozdziałów w każdym rozdziale była podobna - jeśli w pierwszym rozdziale zaplanujemy pięć podrozdziałów, to w drugim nie może znaleźć się na przykład tylko jeden podrozdział,

c) praca składała się z trzech lub czterech rozdziałów głównych, z czego dwa-trzy pierwsze rozdziały będą stanowiły część teoretyczną, a ostatni rozdział będzie zawierał podstawy metodologiczne badań, analizę przeprowadzonych badań, wnioski i konkluzje oraz podsumowanie.

środa, 15 maja 2019

Opisy bibliograficzne źródeł elektronicznych (książek, artykułów z czasopism lub prac zbiorowych, raportów) - wymagane elementy

elementy wymienione w punktach 5-14 (w zależności od rodzaju dokumentu) oraz
adres w World Wide Web [data dostępu].

Przypis
Bibliografia
Książka w wersji elektronicznej
[Roth 2010]
Roth, J.D., 2010, Your Money. The Missing Manual, O'Reilly Media, New York, http://proquestbus.safaribooksonline.com/book/personal- finance/9780596809430 [dostęp: 01.01.2011].
Artykuł z gazety w wersji elektronicznej
[Bobińska 2002]
Bobińska, M., 2002, Ryzykowny kurs, Gazeta Prawna, 5 października, http://archiwum.infor.pl/gp/index.php?str=s&P180=I02.2002.105.0000002 0a [dostęp: 05.03.2003].
Artykuł z czasopisma w wersji elektronicznej
[Christensen 2004]
Christensen, P., 2004, The Health-promoting Family, Social Science and Medicine, vol. 59, no. 2, s. 223-243,
http://www.sciencedirect.com/science/journal/02779536 [dostęp: 06.05.2009].
Materiały z konferencji w wersji elektronicznej
[Wilde 2006]
Wilde, E., 2006, Merging Tree. File System and Content Integration, w:
15th International Conference on World Wide Web, WWW 2006, May 23­26, Edinburgh, http://dret.net/netdret/docs/wilde-www2006-fsx.pdf [dostęp: 03.07.2007].
Working papers w wersji elektronicznej
[Zaucha 2010]
Zaucha, J., 2010, Economization of Spatial Planning. The Case of
Poland’s Spatial Development Concept, Working Papers, no. 002/2010, Institute for Development, Sopot, http://www.instytut rozwoju.org/
WP/IR WP 2.pdf [dostęp: 05.03.2011].


środa, 3 kwietnia 2019

Wyniki - jak je opisać w pracy licencjackiej

Rozdział ten powinień być możliwie pełnym, obiektywnym opisem uzyskanych wyników badań własnych. W rozdziale tym nie cytuje się wyników badań innych autorów. Rozdział Wyniki powinien być napisany w czasie przeszłym, możliwie krótkimi, prostymi zdaniami, tak aby jasne było co z czego wynika i co z czym jest porównywane. Warto dla lepszej przej­rzystości tekst dzielić na podrozdziały, zaczynając z reguły od ustaleń metodycznych, wyni­ków bardziej ogólnych, przechodząc następnie do prezentowania po kolei wyników analiz. Kolejność prezentowania wyników nie jest obojętna i należy przyjąć jakiś czytelny klucz, kolejność korespondującą z informacjami podawanymi w Materiałach i w Dyskusji.
Dobrze jest wynika badań własnych przedstawić w tabelach i na rycinach. Należy jednak podkreślić, że prezentowane wyniki nie mogą się powtarzać w tekście, w rycinach i w tabe­lach. Należy zdecydować się na jeden sposób ich prezentacji. Ryciny rekomenduje się do przedstawiania danych, które wykazują różnice istotne statystycznie.
Dla większej czytelności, przejrzystości tekstu tabele i rycina muszą być umiejscowione w tekście w odpowiednim miejscu za pomocą odnośnika, np.: tab. X i ryc. Y.
Podstawową zasadą obowiązującą dla tabel i rycin jest ich niezależność od tekstu, czyli moż­liwość zrozumienia istoty tabeli czy ryciny bez konieczności wczytywania się w tekst pracy.

wtorek, 12 marca 2019

Dobór zbiorowości do przeprowadzenia badań

fragment jednej z prac licencjackich - jako wzór
Aby prawidłowo określić oczekiwania tegorocznych kandydatów, w kwestii wyboru przyszłej szkoły średniej, postanowiliśmy zbadać młodzież gimnazjalną z Gubina, Grabic, oraz z oddalonych o 30 kilometrów Brodów.
Ankieta została przeprowadzona na 105 osobach. Wybrana zbiorowość z każdego gimnazjum stanowiła jedną z trzecich kończących klas. Respondenci mieli za zadanie odpowiedzieć na 11 pytań, bezpośrednio związanych z wyborem przyszłej szkoły średniej, jak i oczekiwań względem niej. Nie zabrakło również pytań, które mogły by posłużyć szkole w przygotowaniu jej na potrzeby młodych uczniów.

czwartek, 7 lutego 2019

Zasady budowy kwestionariusza

Kwestionariusz jest to lista pytań na jeden lub więcej tematów, uporządkowana merytorycznie i graficznie, zwykle wydrukowana.
Jest to narzędzie pomiarowe służące do uzyskania potrzebnych informacji w metodach bezpośrednich. Pytania zawarte w kwestionariuszu występują w różnych formach: zdania pytającego, oznajmującego, wskazującego lub też równoważnika zdania.
Pytania - niezależnie w jakiej formie występują - mają za zadanie wyzwolić w respondencie określone uczucia i pozwolić wyrazić je w formie słownej.
Budowa kwestionariusza nie kieruje się zasadami naukowymi, są to raczej zasady, które wynikają z doświadczenia. Są to m.in.:
  • długość kwestionariusza - nie określa się jej liczbą pytań, lecz czasem trwania wywiadu,
  • stopniowanie pytań - zaczynamy od najprostszych, otwartych pytań i przechodzimy do zamkniętych, szczegółowych, trudniejszych,
  • użycie pytań relaksyjących, rozpraszających napięcie, na początek,
  • zakończenie w formie pytań metryczkowych, czyli dotyczących cech indywidualnych i respondenta 

poniedziałek, 28 stycznia 2019

Zasady przygotowania pracy dyplomowej licencjackiej/magisterskiej

Praca dyplomowa - pisana pod kierunkiem opiekuna naukowego - powinna stanowić
krytyczne i twórcze przedstawienie wybranej sytuacji problemowej w obszarze
rzeczywistości zakreślonej ramami studiów. Wymienione cele zrealizowane winny być
według zasad metodologicznych, w zgodzie z poprawnością aparatury pojęciowej i
dokumentacji bibliograficznej oraz wymogami edytorskimi.

W trosce o formę prac dyplomowych, jako wizerunku działalności dydaktycznej naszej
Uczelni, zaleca się jednolite przygotowanie maszynopisu pracy dyplomowej według
następujących zasad:

1. Strona tytułowa (wzór w załączeniu). Strony tytułowej nie numerujemy, ale
uwzględniamy ją przy numeracji dalszych stron. Na odwrocie strony tytułowej
umieszcza się oświadczenie, że praca została wykonana samodzielnie – wzór w
załączeniu.

2. Kolejne części pracy:

 a. Spis treści;

 b. Wstęp

 c. Część podstawowa pracy podzielona na rozdziały. Każdy rozdział rozpoczynamy od nowej strony, natomiast wewnątrz rozdziałów nie zostawiamy pustych miejsc (nie dopisanych do końca stron);

 d. Zakończenie – rozpoczynamy na nowej stronie;

 e. Bibliografia (rozpoczynamy na nowej stronie) w następującej kolejności:

 - Pozycje książkowe;

 - Artykuły z czasopism;

 - Akty prawne (jeżeli były wykorzystywane);

 -Inne źródła (np.: materiały statystyczne, raporty, sprawozdania, adresy internetowe
itp.)

 f. Spis tabel, spis wykresów, spis rysunków;

 g. Załączniki.

środa, 12 grudnia 2018

Wymogi edytorskie pracy licencjackiej


Oświadczenie studenta o samodzielności przygotowania pracy licencjackiej powinno być umieszczone bezpośrednio po stronie tytułowej.
Wymogi dotyczące wydruku pracy magisterskiej:
·         format arkusza papieru:         A4 (pisane jednostronnie),
·         czcionka:        Times New Roman CE,
·         wielkość czcionki podstawowej:       12 pkt,
·         wielkość czcionki w przypisach:       10 pkt,
·         interlinia (odstęp między wierszami):           1,5 wiersza,
·         teksty w tabelkach – odstęp pojedynczy,
·         numeracja ciągła w ramach opracowania: tabel, rysunków, wykresów, zdjęć, załączników,
·         marginesy:
górny       2,5 cm;
dolny       2,5 cm;
lewy        3,5 cm;
prawy     2,0 cm,
·         stosować justowanie (wyrównanie tekstu do obu marginesów) z założonym dzieleniem wyrazów,
·         każdy akapit należy rozpoczynać wcięciem 0,75 cm,
·         wszystkie strony pracy są uwzględniane w numeracji ciągłej u dołu z prawej strony.
Formuły matematyczne powinny być wycentrowane i numerowane (z prawej strony formuły) kolejnymi liczbami naturalnymi, ujętymi w nawiasy okrągłe np.

E [N (S,P)]=Snp.{N (S,P) = n}                                    (1)

Wszystkie symbole reprezentujące zmienne, zarówno w formułach jak i w tekście powinny być pisane czcionką pochyłą (kursywą).

Występujące w pracy rysunki powinny być wykonane starannie, wkomponowane w tekst i numerowane kolejnymi liczbami naturalnymi. Podpis pod rysunkiem powinien być wycentrowany (w odniesieniu do płaszczyzny rysunku) i wykonany Boldem czcionką o wielkości 12 pkt.



Tabele powinny również być wkomponowane w tekst, zatytułowane i ponumerowane. Każdy rysunek oraz tabela muszą mieć wyraźnie sprecyzowane źródło ich pozyskania.

Tytuł tabeli wyjustowany (do środka)
Tabela nr 1










Źródło: Opracowanie własne na podstawie: Ph. Kotler, Marketing. Analiza, planowanie i kontrola. Wyd. Gebethner & Ska, Warszawa 1994, s. 489.