- czcionka Times New Roman o rozmiarze „12”, przypisy ,,10”. Do całego tekstu pracy stosuje się justowanie (wyrównanie tekstu do obu marginesów).
- rozłożenie tekstu na stronie powinno uwzględniać:
- odpowiednie marginesy: górny, dolny i zewnętrzny po 2,5 cm (wewnętrzny 3,5
cm),
- odstępy między wierszami – 1,5,
- akapity dla wyróżnienia nowych sekwencji poruszanych w tekście (wcięcie
akapitu 1,25).
5. Każdy nowy rozdział pracy (i inna część pracy równa rozdziałowi, np. wstęp i zakończenie) powinien rozpoczynać się od nowej strony.
6. Do numeracji i tytułów rozdziałów stosuje się czcionkę pogrubioną 14 pkt, do numeracji oraz tytułów podrozdziałów czcionkę pogrubioną 13 pkt. Nie należy stawiać kropek na końcu tytułów rozdziałów i podrozdziałów.
7. Wszystkie strony są ponumerowane (numeracja stron w stopce wyrównana do prawej, czcionka o rozmiarze 12 pkt., nie umieszcza się numeru na pierwszej stronie – stronie tytułowej i drugiej – strona z oświadczeniami promotora i autora pracy – dotyczy wyłącznie egzemplarza do archiwum).
8. Do tytułów tabel, wzorów, rysunków, schematów, itp. stosuje się czcionkę Times New Roman 12 pkt. pogrubiony, numerowanie automatyczne przez całą pracę; bez kropek po tytułach.
9. Cudzysłów stosuje się głównie przy: – dosłownym cytowaniu tekstu, – pisaniu nazw czasopism.
- tytuły cytowanych publikacji (książek, aktów prawnych i in.) oraz terminów obcojęzycznych należy pisać kursywą.
- w pracy powinny być stosowane formy bezosobowe wypowiedzi (np. przedstawiono), tryb bierny (został przedstawiony) oraz wypowiedzi w 3. osobie liczby pojedynczej i mnogiej (bank stosuje, klienci wybierają), nie należy stosować formy 1. osoby liczby pojedynczej lub mnogiej (formy wynikającej z utożsamiania się dyplomanta z analizowanym przedmiotem).
- wyliczenia krótkie kończy się przecinkami i na końcu kropką, wyliczenia dłuższe w formie zdań średnikami albo kropkami i kończy kropką. Stosuje się jednolitą zasadę punktowania i numerowania. W przypadku, gdy na końcu wiersza znajdzie się spójnik lub przyimek (np. i, w, itd.), należy go przenieść do następnego wiersza.
prace licencjackie - pokazujemy warsztat pisania prac licencjackich i magisterskich
piątek, 6 września 2013
Najczęściej spotykane wymogi
wtorek, 6 sierpnia 2013
Etapy pracy i reguły współpracy z promotorem
Etapy i elementy pracy, które należy wykonać i przedłożyć promotorowi jak najszybciej, są następujące: temat, cel i teza, plan (spis treści), robocza bibliografia (w trakcie pisania pracy – udoskonalana), roboczy wstęp (ostateczny wstęp pisze się na końcu), który łączy powyższe 4 elementy. Do tych elementów należy potem dodać pierwszy rozdział pracy lub jego fragment (nie musi to być rozdział wymieniany w pracy jako pierwszy) i poddać go ocenie promotora oraz zaprezentować na seminarium. Ten fragment musi uwzględniać wymogi techniczne (np. marginesy, czcionka, wygląd strony tytułowej) oraz formalne (struktura pracy, sposób przedstawiania tabel, grafiki, bibliografii, przypisów).
W dalszym etapie dokonuje się niezbędnych poprawek (w przedstawionym fragmencie pracy) i pisze kolejne części korzystając z pomocy promotora. REGUŁĄ jest przekazywanie promotorowi do sprawdzenia tych części pracy, których ostatecznego kształtu jest się już pewnym, tzn. praca powinna być poprawna zarówno od strony merytorycznej zawartości jak i poprawności redakcyjno-technicznej (nie powinno się oddawać pracy z błędami literowymi czy też zdaniami, które są błędne stylistycznie lub nie zawierają sensownej treści - logicznej wypowiedzi autora).
W dalszym etapie dokonuje się niezbędnych poprawek (w przedstawionym fragmencie pracy) i pisze kolejne części korzystając z pomocy promotora. REGUŁĄ jest przekazywanie promotorowi do sprawdzenia tych części pracy, których ostatecznego kształtu jest się już pewnym, tzn. praca powinna być poprawna zarówno od strony merytorycznej zawartości jak i poprawności redakcyjno-technicznej (nie powinno się oddawać pracy z błędami literowymi czy też zdaniami, które są błędne stylistycznie lub nie zawierają sensownej treści - logicznej wypowiedzi autora).
Promotor nie powinien tracić czasu na poprawianie techniki pisania, a raczej wspomagać autora w poprawnym od strony naukowej kształtowaniu struktury pracy - doborze treści i takim redagowaniu tekstu (analizowaniu zebranego materiału), by udowodnić postawioną we wstępie tezę. Pisząc pracę należy zatem także zapoznać się z przydatnymi funkcjami edytora tekstu, takimi jak formatowanie tekstu poprzez używanie zdefiniowanych stylów tekstu (zwłaszcza stylów nagłówków, co umożliwi automatyczne wykonanie spisów treści). Uwagi promotora należy czytać i stosować w całej pracy. W razie wątpliwości, niezbędne są konsultacje.
Na końcu należy:
Kolejna REGUŁA jest taka, że promotor jednokrotnie sprawdza kolejne składane rozdziały pracy i przekazuje do nich uwagi, natomiast wraz z ostatnim rozdziałem należy także przedstawić zakończenie i ostateczny wstęp a także bibliografię i spisy tabel/rysunków, czyli całość pracy – promotor odnosi się do ostatniego rozdziału w formie uwag szczegółowych a do całości – w formie ogólnych uwag.
Na końcu należy:
- napisać zakończenie pracy w formie podsumowujących wniosków (można wykorzystać podsumowania poszczególnych rozdziałów poprzez dokonanie ich syntezy),
- sporządzić bibliografię,
- napisać wstęp pracy,
- wykonać spis treści oraz spisy skrótów, rysunków i tabel wraz z numeracją stron, poprzez wykorzystanie odpowiedniej funkcji edytora tekstu.
Kolejna REGUŁA jest taka, że promotor jednokrotnie sprawdza kolejne składane rozdziały pracy i przekazuje do nich uwagi, natomiast wraz z ostatnim rozdziałem należy także przedstawić zakończenie i ostateczny wstęp a także bibliografię i spisy tabel/rysunków, czyli całość pracy – promotor odnosi się do ostatniego rozdziału w formie uwag szczegółowych a do całości – w formie ogólnych uwag.
W razie wątpliwości powstałych po sprawdzeniu i przekazaniu przez promotora uwag, wszelkie kwestie należy uzgadniać na seminarium lub na konsultacjach. Poprawianie pracy powinno być dokonywane w trybie „rejestruj zmiany” na pliku odesłanym przez promotora i zawierającym jego uwagi (praca powinna być pisana z wykorzystaniem pakietu Open Office/Libre Office, w trybie rejestruj zmiany).
Praca powinna być oddana promotorowi do sprawdzenia najpóźniej 30 maja w formie drukowanej (1 egz.), tak aby autor mógł wprowadzić poprawki i przekazać ostateczną wersję pracy do końca semestru. Jeśli promotor stwierdza, że pracę można ocenić pozytywnie, podpisuje się na pierwszej stronie, umieszczając formułkę: „pracę przyjąłem” oraz podaje datę. Następnie należy złożyć pracę w wersji elektronicznej (CD) do dziekanatu wraz z pozostałymi niezbędnymi dokumentami.
Praca powinna być oddana promotorowi do sprawdzenia najpóźniej 30 maja w formie drukowanej (1 egz.), tak aby autor mógł wprowadzić poprawki i przekazać ostateczną wersję pracy do końca semestru. Jeśli promotor stwierdza, że pracę można ocenić pozytywnie, podpisuje się na pierwszej stronie, umieszczając formułkę: „pracę przyjąłem” oraz podaje datę. Następnie należy złożyć pracę w wersji elektronicznej (CD) do dziekanatu wraz z pozostałymi niezbędnymi dokumentami.
Obrona odbywa się w ciągu miesiąca od momentu złożenia tych dokumentów. Obrona ma z reguły miejsce na początku lipca.
piątek, 12 lipca 2013
Konstrukcja tabel
•Każda tabela musi mieć numer, tytuł i nagłówek;
•Tabele muszą być zrozumiałe bez czytania tekstu;
•Nagłówki muszą być jednoznacznie czytelne;
•Muszą być podane jednostki dla wszystkich
wartości;
•Wartości lub zjawiska porównywane należy
umieścić w kolumnach, (nie w wierszach);
•Wszystkie pola powinny być wypełnione (jeśli
zjawisko nie występuje „ –”, jeśli brak informacji „ . ”, jeśli dane pole nie
ma sensu „x”);
Komentarze, przypisy lub dodatkowe informacje
nie mieszczące się w polach można umieścić pod spodem umieszczając w polach
indeksowe odnośniki cyfrowe
piątek, 7 czerwca 2013
OGÓLNE ZASADY PISANIA PRACY LICENCJACKIEJ
Zasady wspólne
Praca powinna zawierać:
Ø
określenie problemu,
Ø
rozwinięcie problemu,
Ø
zastosowanie
określonej metody badawczej,
Ø
wykorzystanie
odpowiednich narzędzi analitycznych,
Ø
sformułowanie wniosków
na podstawie przeprowadzonej analizy,
Ø
osadzenie problemu
badawczego w szeroko cytowanej literaturze przedmiotu
Praca licencjacka:
- musi mieć charakter empiryczny, zatem powinna zostać oparta na materiale faktograficznym (dane statystyczne, materiały pozyskane z przedsiębiorstw, jednostek budżetowych, banków lub pochodzić z własnych badań autora opracowania)
- powinna zawierać wyraźnie sformułowany problem z wnioskami na przyszłość lub projekt rozwiązania problemu
- powinna mieć objętość od 50 do 60 stron
- literatura,
z której korzysta się w pracy musi być aktualna – prace z roku 1999 i
starsze uważa się za historyczne i powołujemy się na nie tylko, wtedy
kiedy jest to absolutnie konieczne
Praca magisterska:
- może mieć charakter empiryczny i wówczas powinna zawierać rozwiązanie problemu badawczego z wykorzystaniem materiałów faktograficznych
- może mieć także charakter teoretyczny i wówczas zawierać musi przegląd poglądów na określony temat lub przegląd rozwiązań określonego problemu
- powinna mieć objętość od 60 do 80 stron
- literatura,
z której korzysta się w pracy musi być aktualna – prace z roku 1999 i
starsze uważa się za historyczne i powołujemy się na nie tylko, wtedy
kiedy jest to absolutnie konieczne
Zalecenia
redakcyjne pracy:
·
czcionka Times New Roman
·
rozmiar czcionki 12 pkt.
·
tekst wyjustowany (wyrównanie do prawego i
lewego marginesu)
·
margines lewy - 3cm, prawy - 2 cm , górny - 2,5 cm , dolny - 2,5 cm (Plik – Ustawienia strony – Marginesy)
·
pracę numerujemy zaczynając od strony tytułowej
(Wstaw – Numer strony – Położenie: Dół
strony (stopka), Wyrównanie: Do środka, odznaczyć Pokaż numer na pierwszej
stronie)
·
Wcięcie akapitowe – 1,25 cm (Format – Akapit – Wcięcia i odstępy – Wcięcia
- Specjalne – Pierwszy wiersz – Co: - 1,25 cm )
·
Odstępy – interlinia – 1,5 wiersza (Format – Akapit – Wcięcia i odstępy – Odstępy
– Przed i Po: 0 pt ,
Interlinia: 1,5 wiersza)
·
każdy rozdział zaczynamy pisać od nowej strony,
podrozdziały są kontynuacją poprzednich i piszemy je ciągiem
·
praca musi składać się z minimum trzech
rozdziałów, a każdy z rozdziałów po minimum trzy podrozdziały. Podrozdziały
możemy również dzielić na podpunkty
·
tytuły
rozdziałów - czcionka 16 pkt, Times New Roman, akapit 1,5 cm ; 6 pkt. przed i 6
pkt. po; pogrubiony, wyrównany do lewej
·
tytuły
podrozdziałów - czcionka 14 pkt, Times New Roman, akapit 1,5; 6 pkt. przed
i 6 pkt. po; pogrubiony, wyrównany do lewej
·
tytuły
podpunktów - czcionka 12 pkt, Times New Roman, akapit 1,5; 6 pkt. przed i 6
pkt. po; pogrubiony, wyrównany do lewej
czwartek, 16 maja 2013
FORMA PRACY LICENCJACKIEJ
1. Kolejność stron pracy
·
Strona tytułowa według załącznika 1
·
Spis treści (to 2. strona pracy)
·
Wstęp /min. 3 strony, tj. od 3. do 5. strony pracy/
·
Rozdziały i podrozdziały (oznaczane cyframi arabskimi)
- ich ilość, układ podziału
treści i kolejność – według wymogów merytorycznych promotora (objętość wszystkich rozdziałów średnio ok.72
strony (tj. 4 rozdziały x 3 podrozdziały = 12 podrozdziałów; 1 podrozdział
to min. 5 stron, a max 8 stron,
- czyli 12podrozdzialów x
średnio 6 stron= 72 stron)
·
Zakończenie (podsumowanie)
·
Bibliografia (z podziałem na: książki,
czasopisma, akty prawne, artykuły z czasopism profesjonalnych, strony
internetowe, materiały źródłowe i dane statystyczne z obiektu badawczego ).
·
Spis fotografii, mapek,
rysunków, schematów, tabel, wykresów i załączników inwentaryzujących formę tabelaryczną i
graficzną pracy -według alfabetu).
·
Spis załączników
merytorycznych (z podaniem
numeru i tytułu- bez zachowania kolejności stron pracy, bowiem załączniki te
posiadają swoją wewnętrzną numerację stron zwiększając jednocześnie wartość
poznawczą treści poszczególnych podrozdziałów i nie podlegając numeracji
kolejności stron w pracy).
2. Oświadczenie, że praca jest samodzielną – załącznik 2.
3. Układ strony pracy powinien być znormalizowany :
·
30 wierszy na stronie, minimum 60 znaków w wierszu;
·
czcionka Times New Roman :
- „16” dla tytułów
rozdziałów pracy, „14”- dla
podrozdziałów,
- „12” dla tekstu pracy
, „10” – dla przypisów w tekście.
-
górny, dolny i prawy – 2cm a margines lewy – 3,5 cm ,
-
odstępy między wierszami 1,5 wiersza,
-
przypisy dolne w numeracji ciągłej.
4. Student przygotowuje 4 egzemplarze pracy
dyplomowej (3 egzemplarze w miękkiej
przeźroczystej oprawie a 1 egzemplarz na nośniku elektronicznym), z których:
·
3 egzemplarze składa w Dziekanacie
WSEiP, z tego:
- 1 egzemplarz napisany czcionką „12” i dwustronnie drukowany w przeźroczystej miękkiej
oprawie z odpowiednią adnotacją
promotora na stronie tytułowej „Pracę przyjmuję jako LICENCJACKĄ” (egzemplarz ten jest archiwowany w aktach
osobowych absolwenta):
- 1 egzemplarz zawarty jest na dyskietce lub płycie (program MS WORD
98 lub 2000)
i przechowywany wraz z egzemplarzem (jak wyżej) w
aktach osobowych absolwenta;
- 1 egzemplarz pracy napisany czcionką „12” i jednostronnie drukowany w
przeźroczystej miękkiej oprawie jest przekazywany do recenzji.
·
Natomiast 1 egzemplarz pracy dyplomowej napisany czcionką „12” (jednostronnie
drukowany w przeźroczystej miękkiej oprawie) pozostaje u promotora do oceny w chwili dopuszczenia pracy do egzaminu dyplomowego.
(Uwaga ! Jeśli
promotor i recenzent nie wyrażą chęci pozostawienia recenzowanego egzemplarza pracy to jest on
oddawany jej autorowi ).
poniedziałek, 22 kwietnia 2013
Wytyczne techniczne przy pisaniu prac dyplomowych
1.
Objętość
pracy - nie mniej niż 20 stron i nie
więcej niż 35 stron
2.
Wymagany
układ pracy:
·
strona tytułowa – wg wzoru nr 1,
·
strona z podpisanym oświadczeniem autora pracy –
wg wzoru nr 2; w wersji elektronicznej pracy strona z podpisem powinna być
zeskanowana w kolorze i wklejona
·
spis treści – wg wzoru nr 3
·
tekst główny,
·
bibliografia – wg wzoru nr 4
·
zestawienie spisów, w tym jeżeli istnieją: wykaz
skrótów, spis tabel , spis rysunków , spis załączników, załączniki
3. Rodzaj
i wielkość czcionki
zasadniczej w tekście głównym: Times New Roman, 12 pkt.
- Nie
stosować w pracy specjalnych nagłówków ani stopek typu pagina żywa.
- Spis treści powinien zawierać wszystkie tytuły rozdziałów
i podrozdziałów. Dopuszcza się do trzech poziomów podrozdziałów.
- Tekst główny - odstępy między wierszami - 1,5 wiersza,
tekst wyjustowany (wyrównany obustronnie), odstęp po akapitach 6 pkt.
- Marginesy - wszystkie 4 o wymiarze 25 mm, nie
przewidywać miejsca na oprawę.
- Numeracja stron - od strony tytułowej
(numer 0 bez widoku numeru na tej stronie), na dole strony, wyśrodkowana,
czcionka Times New Roman, 12 pkt. - dotyczy wszystkich arkuszy pracy.
- Wyodrębnienia w tekście. Terminy obce wyróżniać kursywą,
z wyjątkiem nazwisk oraz zwrotów powszechnie używanych. Wyrazy lub fragmenty
podkreślone wyróżniać pismem r o z s t r z e l o n y m lub pogrubionym.
Cytaty w cudzysłowie, dłuższe cytaty mogą być zblokowane i z wcięciem w
stosunku do tekstu głównego, dopuszcza się wówczas odstęp 1 wiersza i
mniejszą czcionkę (10 pkt).
- Przypisy - czcionką 10 pkt., u dołu strony, numeracja
ciągła w ramach całej pracy, wyjustowane między marginesami, a teksty
przechodzące do drugiego wiersza zawijane z odsadzeniem uwidaczniającym
numer przypisu. W tekście głównym miejsce, którego dotyczy przypis,
oznacza się kolejnym numerem zapisanym jako indeks górny. Jeśli przypis
dotyczy określenia (słowa), to stawiać go za nim, jeśli dotyczy zdania lub
kilku zdań (np. cytatu), to na końcu ostatniego zdania (cytatu). Odwołanie
do literatury ma formę pełnego lub skróconego opisu bibliograficznego,
imię autora poprzedza nazwisko.
- Rozdziały główne pracy rozpoczynać od nowej strony
(klawisze: CTRL+Enter). Tytuły rozdziałów i podrozdziałów - pogrubione.
Tytuły rozdziałów rozpoczynane od lewego marginesu z zawijaniem dłuższych
tekstów (przekraczających wiersz) lub wyśrodkowane. Tytuły podrozdziałów
rozpoczynane od lewego marginesu. Odstęp w tytułach i podtytułach: 1
wiersz. Odstępy między tytułami rozdziałów i podrozdziałów oraz tekstem:
1,5 wiersza.
- Tabele
- numerowane od 1 do numeru ostatniej tabeli w pracy, zaopatrzone w tytuł
i odesłane do źródła.
Przykład:
Tabela 13. <Treść tytułu tabeli. Na końcu tekstu nie
stawiać kropki>
Lp.
|
<Wyszczególnienie>
|
<Opis 1>
|
<Opis 2>
|
<Opis 3>
|
1.
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
Źródło: <Powołanie źródła zgodne z zasadami opisu bibliograficznego. Początek zdania z dużej litery. Dłuższe teksty należy zawijać, odsłaniając słowo „Źródło”. Odstęp pod tabelą 1 wiersz. Czcionka 10 pkt. Na końcu tekstu kropka.>
13.
Rysunki (wykres,
schemat, widok) - numerowane, zaopatrzone w podpis. Podpis nad rysunkiem od
lewego marginesu wraz z kolejnym numerem porządkowym, pod rysunkiem podanie
źródła.
Przykład:
Rys. 12. <Tytuł rysunku z zawijaniem dłuższego
tekstu i odstępem 1 wiersza, czcionka 10 pkt. Na końcu zdania opisującego
rysunek kropka.>
<Tu
rysunek>
Źródło: <Powołanie źródła zgodne z zasadami opisu
bibliograficznego. Początek zdania z dużej litery. Dłuższe teksty należy
zawijać, odsłaniając słowo „Źródło”. Na końcu tekstu kropka.>.
- Grafika. Aby ograniczyć objętość pliku pracy (przy
dużej ilości grafik lub grafik o dużych pojemnościach zwiększających
pojemność pracy do 10-30 MB), zaleca się sporządzanie grafiki w postaci
osobnych plików w formacie JPG, wklejanych do tekstu łączem (polecenie:
Wstaw/Rysunek/Z pliku.../Wstaw - Połącz z plikiem). Plik pracy i grafiki
powinny znajdować się w jednym katalogu (folderze). Grafika nie powinna
zawierać znacznych fragmentów tekstu.
- Bibliografia - pozycje literaturowe alfabetycznie wg nazwisk autorów, nazw autorów instytucjonalnych lub tytułów, każdą pozycję zaczynać od lewego marginesu, dłuższe jak jeden wiersz teksty zawijać z odsadzeniem na szerokość tabulacji, justować, odstępy wierszy jednej pozycji: 1, między pozycjami wolny wiersz z odstępem 1. Jeśli wymaga tego charakter pracy, bibliografia może być podzielona na części. Opis materiałów uzyskanych przez Internet powinien zawierać dane o autorze (indywidualnym lub zbiorowym) dokumentu, tytuł dokumentu, w miarę możliwości datę jego utworzenia, adres strony internetowej, oraz datę uzyskania dostępu do tej strony. Pozycje bibliograficzne nie powinny być numerowane.
|
SPIS TREŚCI
WSTĘP..................................................................................................................................
|
3
|
ROZDZIAŁ
I. <Tytuł rozdziału>.........................................................................................
|
6
|
1.1.
<Podtytuł> .....................................................................................................................
|
6
|
1.1.1. <Podtytuł>...............................................................................................................
|
6
|
1.1.2. <Podtytuł>..............................................................................................................
|
8
|
1.2.
<Podtytuł> .....................................................................................................................
|
11
|
1.2.1.
<Podtytuł> ..............................................................................................................
|
11
|
1.2.2.
<Podtytuł> ..............................................................................................................
|
14
|
ROZDZIAŁ
II. <Tytuł rozdziału>........................................................................................
|
16
|
2.1. <Podtytuł>......................................................................................................................
|
16
|
2.1.1.
<Podtytuł> ..............................................................................................................
|
16
|
2.1.2.
<Podtytuł> ..............................................................................................................
|
19
|
2.2. <Podtytuł> .....................................................................................................................
|
21
|
2.2.1.
<Podtytuł> ..............................................................................................................
|
21
|
2.2.2.
<Podtytuł> ..............................................................................................................
|
23
|
ROZDZIAŁ
III. <Tytuł rozdziału>.......................................................................................
|
25
|
3.1. <Podtytuł>......................................................................................................................
|
25
|
3.1.1.
<Podtytuł> ..............................................................................................................
|
25
|
3.1.2.
<Podtytuł> ..............................................................................................................
|
27
|
3.2. <Podtytuł> .....................................................................................................................
|
29
|
3.2.1.
<Podtytuł> ..............................................................................................................
|
29
|
3.2.2.
<Podtytuł> ..............................................................................................................
|
31
|
ZAKOŃCZENIE…………………………………………………………………………..
|
34
|
BIBLIOGRAFIA
..................................................................................................................
|
36
|
ZESTAWIENIE SPISÓW
...................................................................................................
|
37
|
ZAŁĄCZNIKI*)
..................................................................................................................
|
38
|
|
Assorodobraj Nina. Początki
klasy robotniczej. Problem rąk roboczych w przemyśle polskim epoki
stanisławowskiej. Warszawa 1966.
Atkinson A.B. The Economic Consequences of Rolling Back
the Welfare State. Cambridge
1999.
Janos Andrew C.
The Politics of Backwardness in Hungary ,
1825-1945. Princeton 1982.
____ Politics
and Paradigms. Changing Theories of Change in Social Science. Stanford
1986.
____ East Central Europe in the Modern World: The Politics of the
Borderlands from Pre- to Postcommunism. Stanford, 2000.
Reykowski Janusz.
Czy doświadczenie transformacji ujawniło prawdziwe oblicze Polaków? In Dylematy nauki i konflikty wartości.
Red. Ewa Chmielecka et al. Warszawa
2005, s. 341-345.
Ruciński Robert. O sposobach
finansowania studiów przez mieszkańców miast pruskich w późnym średniowieczu. Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych.
T. LXIII, 2003, s. 87-101.
World Bank. Meeting the Challenge of Africa’s Development: A World Bank Group Action
Plan. World Bank, September 2005. On
line. Dostęp 9 września 2005.
czwartek, 4 kwietnia 2013
Jak pisać pracę licencjacką
1.
Każda praca
licencjacka musi zawierać następujące elementy:
·
Strona tytułowa
·
Spis treści
·
Wstęp
·
Rozdziały – Każdy
nowy rozdział powinien rozpoczynać się od nowej strony i powinien mieć swoją
nazwę, np.:
Rozdział I
Podstawowe teorie
…….
·
Zakończenie
·
Spis tabel i
rysunków (jeżeli są w pracy)
·
Bibliografia
·
Aneks (jeżeli
jest w pracy)
2.
Praca powinna być
przygotowana w ostatecznej wersji w programie MS Word (w dowolnej wersji). Ustawienia
strony: margines lewy 3,5 cm, margines prawy 2,5 cm, dolny i górny po 2,5 cm,
nagłówek i stopka po 1,25 cm. Odstęp między wierszami 1,5 wiersza. Czcionka
Times New Roman 12 pkt. Tabele powinny
mieć numer oraz nazwę napisane na górze, rysunki,
schematy – powinny mieć numer oraz nazwę napisane na dole. Przykładowo: Rys.
2. Struktura organizacyjna firmy X. Pod rysunkiem, tabelą, schematem, wykresem,
itp. musi być podane źródło, na podstawie którego to powstało. Przykładowo:
Tab.
1. Średnie ceny benzyny bezołowiowej w Polsce w pierwszych miesiącach 1998
Miesiąc
|
Cena za 1 litr
|
Styczeń
|
4,38
|
Źródło:
Opracowanie własne na podstawie Rocznika Statystycznego za 1998 rok.
Wstęp
Wstęp
musi zawierać m. in. następujące elementy:
·
Uzasadnienie wyboru
tematu pracy (np. ważność tematu, jego aktualność, osobiste zainteresowanie
tematyką, dostęp do materiałów, itp.)
·
Dokładniejsze niż
w tytule pracy wyjaśnienie zakresu, w jakim poruszacie w pracy tematykę
określoną w tytule pracy
·
Informacja o
charakterze pracy i wykorzystywanych metodach badawczych (czy jest to praca
oparta na literaturze przedmiotu, czy też autor przeprowadził własne badania –
ankiety, eksperymenty, własna analiza materiałów udostępnionych przez firmę,
itp.)
·
Podstawowy cel
pracy i hipotezy badawcze
·
Krótka
charakterystyka literatury, którą wykorzystano w pracy (jak liczna jest
literatura, które prace były dla autora szczególnie przydatne – wymienić kilka)
·
Czego w pracy nie
zbadano i dlaczego?
·
Jaka jest
struktura pracy? (np. Praca składa się ze Wstępu, 4 rozdziałów, Zakończenia
i Bibliografii. W rozdziale pierwszym autor pisze o ....., w drugim podejmuje
kwestie związane z ......, itd.)
·
W całej pracy
należy unikać pisania w pierwszej osobie (np.: uważam, sądzę, przeprowadziłem
ankiety itp. itd.. Trzeba raczej używać trzeciej osoby liczby pojedynczej (autor,
autorka sądzi, nie zgadza się, ustalił/a, zbadał/a, itp.) lub w formie
bezosobowej (sądzi się, przyjmuje się, spotyka się w literaturze, itp.).
Obie te formy można używać w tej samej pracy.
Subskrybuj:
Posty (Atom)