środa, 8 sierpnia 2012

Dobór literatury do pracy licencjackiej

W doborze literatury problemu należy dążyć do spełnienia wymogu, by była to literatura aktualna, najnowsza. Wykorzystanie literatury i źródeł powinno mieście się w proporcjach: książki 50-60%, prasa (branżowa i specjalistyczna) 30-40% i źródła elektroniczne 10-20%. Należy unikać pisania obszernych fragmentów pracy wyłącznie na podstawie jednego źródła. Autor pracy licencjackiej powinien wykazać się umiejętnością toczenia informacji pochodzących z różnorodnych źródeł. Warto wykorzystać następujące sugestie:

  1. Należy zdecydowanie preferować monografie i artykuły specjalistyczne, unikać publikacji prasowych, nie zweryfikowanych pozycji internetowych oraz encyklopedii i słowników.
  2. Podręczniki należy wykorzystywać tylko w razie konieczności, w ostateczności.
  3. Należy zwracać uwagę na wydawcę i wybierać pozycje wydawców znanych, np. PWE, PWN, Poltext, Oficyna Ekonomiczna, a także różnych wydawnictw uczelnianych: SGH, Akademii Ekonomicznych w Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, itp.
  4. Spośród czasopism należy preferować znane i o odpowiedniej tradycji.
  5. Spośród dostępnych źródeł należy wybierać pozycje autorów uznanych, autorytetów w danej dziedzinie.
  6. Cenną kopalnią informacji są różnego rodzaju materiały pokonferencyjne, choć i tu należy zachować ostrożność, ponieważ bok referatów znanych specjalistów występują pierwsze próby zupełnie młodych naukowców, często ubogie merytorycznie lub metodycznie.

To tylko nasze sugestie, aby napisana przez Was praca licencjacka była naprawdę dobra.

wtorek, 31 lipca 2012

Struktura pracy licencjackiej

Struktura pracy licencjackiej powinna wyglądać następująco:

  • strona tytułowa
  • spis treści
  • wstęp
  • rozdziały merytoryczne
  • zakończenie
  • bibliografia
  • spis tabel
  • spis rysunków
  • spis wykresów i schematów
  • spis równań
  • aneks

czwartek, 28 czerwca 2012

Praca licencjacka naukowo-badawcza

Chodzi tutaj przede wszystkim o uwzględnienie i respektowanie następujących elementów (cech), które charakteryzują badania i pracę naukowo-badawczą[1]:
· ściśle określony obszar badaczy, temat, cele i tezę pracy;

· ściśle zdefiniowane specjalistyczne pojęcia stosowane w pracy;

· oparcie na aktualnym stanie wiedzy w zakresie tematu pracy;

· ściśle zdefiniowane prezentowane stwierdzenia, dowody i opinie,

· wykorzystanie w badaniach nowoczesnych metod i modeli;

· oryginalne rozwiązanie przez autora zagadnienia naukowego,

· przedstawienie treści w sposób zwięzły, klarowny i przejrzysty.

Wymienione cechy charakteryzują istotę pracy naukowej, która dotyczy określonej dziedziny wiedzy i wymaga jej znajomości, aby nie zajmować się zagadnieniami znanymi i wyjaśnionymi. Oznacza to konieczność przygotowania się do badań, określenia badanej problematyki i wykorzystania dotychczasowego dorobku naukowego, aby nie błądzić i nie zajmować się rzeczami będącymi na pograniczu analizowanej problematyki. Wymaga to zaplanowania przebiegu procesu badawczego, zakreślenia pola badawczego, zdefiniowania stosowanych pojęć itp., a następnie krok po kroku postępowania zgodnie z przyjętym harmonogramem badań. Planowanie badań jest również wskazane ze względu na czas i koszt ich realizacji.



[1] Wesołowski J. W., 1996: Metodologia badań w dziedzinie nauk o zarządzaniu. Wyd. Wyższej Szkoły Handlowej, Warszawa; 13-16.

czwartek, 17 maja 2012

Wyniki badań własnych

Prezentując wyniki własnych badań, piszący musi się wykazać umiejętnością prawidłowego rozumowania i operowania właściwą terminologią, a tok wywodów powinien mieć charakter problemowy. W tych partiach pracy, które są oparte na literaturze, nie należy kolejno referować przeczytanych książek i artykułów. Dane informacyjne i poglądy pochodzące z różnych publikacji, a dotyczące jednego zagadnienia, ujmuje się w formie kompilacji przeciwstawnych poglądów i własnego ustosunkowania się do podstawowych zagadnień.

czwartek, 19 kwietnia 2012

Metody i techniki badań

Ankieta to nie jest metoda badań a technika badań. Metody to coś więcej niż techniki badań. Jeśli chcemy szybko zbadać opinie ludzi na jakiś temat – to zwykle prowadzimy badania sondażowe przy użyciu standaryzowanych technik badawczych – takich jak ankieta lub wywiad skategoryzowany.

Są także inne metody badań w naukach społecznych, np. metody jakościowe - wywiad swobodny, analiza treści/zawartości (np. mediów) studia przypadków, obserwacja. Państwo macie opisać tylko te metody i techniki i narzędzia (np. klucz kategoryzacyjny do analizy treści) , które zastosujecie w swoich własnych badaniach a nie przepisywać podręczniki!

poniedziałek, 5 marca 2012

Plagiat pracy licencjackiej

Kiedy plagiat jest podejrzewany w sesji, która tworzy całe oszacowanie końcowej części roku albo w końcowym projekcie roku, albo kiedy jest dowód na plagiatu albo oszukując w więcej niż jedna rzecz oszacowanej pracy, sprawa powinna zostać odniesiona do zewnętrzny egzaminator, może zostać zaproszony, by być obecnym na spotykać się z studentem opisany w 3 ponad.

poniedziałek, 27 lutego 2012

Cytaty w pracach licencjackich

Kilka reguł o stosowaniu cytatów  w pracach licencjackich

Jeśli sami opracowujemy czyjeś np. poglądy na coś, czy wybieramy coś z czyjejś klasyfikacji czegoś i zamieszczamy w tabeli, na wykresie itd., to pod spodem trzeba napisać: opracowanie własne na podstawie …. (i podać źródło). Jeśli natomiast kopiujemy np. jakąś tabelę, wówczas wskazujemy tylko na jej źródło i piszemy: Źródło: …. Praca jednak napisana jest z humanistyki, więc tabele, wykresy, grafy itp. tylko w uzasadnionych fragmentach pracy.

Skracanie cytatów

Cytaty są często skracane poprzez wstawienie wielokropka do cytowanego fragmentu - na początku, na końcu lub w środku - aby wskazać, że jest to oryginalny tekst, który jest porzucany w konkretnym przypadku, np. ze względu na małe znaczenie dla badania.

Autorski komentarz w cytacie

Czasami zdarza się, że cytat jest niezrozumiały lub źle zrozumiany bez interwencji autora. Ma to znaczenie przy cytowaniu fragmentu szerszego stwierdzenia, w którym cytowany autor posługuje się pewnymi skrótami objaśnianymi w innej części pracy (nie cytowane). W większości przypadków wystarczy wtedy umieścić odpowiednie słowo w nawiasach kwadratowych, z tym że zakłócenie jest dziełem osoby piszącej pracę magisterską.

Plagiat ukryty

Ukryty plagiat to wykorzystanie utworu obcego w zmodyfikowanej formie, np. używanie synonimów, zmiana kolejności zdań, kolejności wyrażanych myśli. Mimo takich zmian jest to plagiat, ponieważ tekst nie zawiera oryginalnej treści, a jedynie powiela cudze myśli, koncepcje, klasyfikacje itp. bez wskazania źródła. Taki rodzaj plagiatu można nazwać „kradzieżą pomysłów”.