czwartek, 28 maja 2020

Tabele, rysunki, wykresy w pracach licencjackich


  1. Jednolita budowa w całej pracy licencjackiej.
  2. Tytuł podany jest zwięźle i jasno.
  3. Nie należy zapominać o podaniu źródła.
  4. Tabele stosujemy, gdy jest przewaga tekstu nad liczbami, w przeciwnym wypadku stosuje się oznaczenie tablicy – w całej pracy musi być jednolicie, albo tabele albo tablice.
  5. Tabele i rysunki numerujemy dla każdego rozdziału osobno.
  6. W przypadku tabel tytuł jest umieszczony nad tabelą; w przypadku rysunków i wykresów – pod nimi.

Rys. 1.1. Metody i środki rekrutacji personelu

Źródło: K. Schawn, K. G. Seipel: Marketing kadrowy. Wyd. C.H. Beck, Warszawa 1995, s. 56.

Tabela 1.1. Strategiczne i taktyczne cele marketingu wewnętrznego
Cele
Wewnętrzne
Zewnętrzne
Strategiczne
motywacja pracowników,
zadowolenie pracowników,
świadomość pozycji klienta
pozyskiwanie klientów,
obsługa i utrzymanie klientów
Taktyczne
nastawienie i zachowania menedżerów,
poprawa know-how pracowników
wyróżnienie się na tle konkurencji,
zadowolenie, satysfakcja klientów
Źródło: C. Gronroos: Internal Marketing-an Integral Part of Marketing Theory.
W: J. H.
Donelly, W. R. George: Marketing of Services. Chicago 1981, s. 237.
 

czwartek, 9 kwietnia 2020

Technika sporządzania bibliografii pracy licencjackiej

Technika sporządzania bibliografii: [w nawiasach podano informacyjnie rodzaj publikacji]

Pozycje zwarte:

1. Nikitorowicz,
J., Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa, Białystok Trans
Humana 1995. [książka jednego autora]
2. Gellert M.,
Nowak K., Zespół, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2008.
[książka wielu autorów]
3. Kłoskowska
A., Kultury narodowe i narodowa identyfikacja: dwoistość funkcji, w: A.
Kłoskowska (red.), Oblicza polskości, Warszawa, Uniwersytet Warszawski 1991 s., 97-
112. [rozdział w książce]
4. Lewowicki T., Edukacja międzykulturowa, w: M. A. Kalewicz (red.), Encyklopedia
pedagogiczna, Warszawa PWN 2012, s. 15-
47. [hasło w encyklopedii/słowniku]
5. Lewowicki T., Edukacja międzykulturowa, w: M. A. Kalewicz (red.) Encyklopedia
pedagogiczna 2012, s. 15 –
47.

źródło: www.encyklopediapwn.pl/hasla/edukacja_miedzykulturowa (dostęp:
12.04.2019). [hasło w encyklopedii/słowniku online]

Artykuły:

1. Janas W., Patologiczne zachowania młodzieży szkolnej, „Nauczyciel”,2008, nr 20, s.
24-27. [artykuł w czasopiśmie]

Akty prawne:

1. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Dz. U. 2004r., Nr 64 poz. 593
[akt prawny]
2. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Dz. U. 2004r., Nr 64 poz. 593.
źródło: www.isap.sejm.gov.pl/ust_pom_spo/index.html (dostęp: 12.01.2019). [akt
prawny z dostępem online]

Źródła internetowe:

1. Nowak J., Nowy regionalizm a globalizacja,

źródło: www.przeglad.uj.edu.pl/nowyregionalizm (dostęp: 12.01.2019).

wtorek, 10 marca 2020

Układ i styl pracy licencjackiej


1.      Strona tytułowa i karta oceny pracy.
Według wzoru zamieszczonego w odpowiednim pliku: wzór DI-WI dyplom inżyniera na kierunku informatyka,
wzór DM-WI dyplom magistra inżyniera na studiach II stopnia na kierunku informatyka,
wzór DM-WITZ dyplom magistra na studiach II stopnia na kierunku zarządzanie, wzór DMJ-WITZ dyplom magistra inżyniera na studiach jednolitych na kierunku zarządzanie,
wzór DL-WITZ dyplom licencjata na kierunku zarządzanie.
Uwaga: Strona tytułowa i karta ocen są drukowane jednostronnie.
W przypadku, gdy praca zawiera dane o charakterze niejawnym np. stanowiące tajemnicę handlową firmy udostępniającej, na karcie oceny pracy należy umieścić klauzulę o poufności danych i warunkach dostępu.
2.      Spis treści.
Spis treści stanowi spis wszystkich elementów składowych pracy, takich jak: wstęp, rozdziały i podrozdziały, zakończenie (podsumowanie), bibliografia, załączniki, wraz z podaniem numeru strony, na której znajduje się (lub rozpoczyna) dany element pracy.
3.      Wstęp (bez numeracji rozdziału)
Wstęp powinien zawierać krótkie wprowadzenie dotyczące ogółu zagadnień, których dotyczy praca. We wstępie musi być jeden akapit określający zwięźle cel pracy, który
powinien zaczynać się od słów: Celem pracy jest  Wstęp powinien także podawać
krótki (jednozdaniowy) opis każdego rozdziału.
4.      Rozdziały pracy (numerowane)
Pracę najlepiej pisać w formie bezosobowej tj.:  pokazano.., uwzględniano...,
opracowano.... opisano... Dyplomant nie powinien zadawać sobie pytań, bo to stwarza niedobre wrażenie „języka gazetowego". Praca musi być spokojną, pozbawioną emocji, relacją.
Każda praca powinna zawierać część stanowiącą osobisty dorobek autora. Ta część pracy musi być odpowiednio wyakcentowana. Nawet, jeśli charakter pracy jest przeglądowy to musi zawierać krytyczną analizę i prezentację własnego poglądu na przedstawiany temat.
Rozdział „Podsumowanie i wnioski” jest streszczeniem pracy wykonanym przez autora i zawierającym wskazanie tego, co w poszczególnych jej częściach uważa za najważniejsze. Trzeba przy tym zachować odpowiednie proporcje; nie przechwalać się, a zarazem odpowiednio wyakcentować swój dorobek, bez jego umniejszania. Wnioski powinny dotyczyć własnych przemyśleń autora wynikających z przedstawionych w pracy treści, stanowić uogólnienie dorobku pracy i przedstawić to, do czego doszedł autor i w jakim kierunku powinny pójść dalsze prace, jeśli temat będzie kontynuowany.
Bibliografia, czyli wykaz literatury związanej z tematem pracy i wykorzystywanej przez autora, powinna być umieszczona na końcu pracy dyplomowej. Każda publikacja lub dokument zawarte w spisie literatury są identyfikowane przez podanie nazwiska i imienia autora, tytułu pracy, miejsca wydania i wydawnictwa, roku opublikowania. Spis powinien być ponumerowany i wykonany w porządku alfabetycznym, przy czym numery mają charakter jedynie porządkowy.
Poniżej są zamieszczone wzory opisów różnych pozycji bibliograficznych.
Książka
Autor: Tytuł książki. Miejsce wydania. Wydawnictwo. Rok wydania.
Artykuł
Autor: Tytuł artykułu. Nazwa czasopisma. Rok, numer woluminu, numery stron.
Akt normatywny
Tytuł (rozporządzenie, uchwała, ustawa, zarządzenie). Nazwa organu promulgacyjnego. Rok, numer, pozycja.
Praca niepublikowana
Autor: Tytuł pracy. Nazwa instytucji i jej siedziby. Rok opracowania. Informacja o technice wykonania (np. maszynopis).
Strona internetowa
Adresy stron internetowych muszą być opatrzone odpowiednim komentarzem podającym informacje o źródle: do jakiej firmy należy strona internetowa, czego dotyczą informacje tam prezentowane, itp.
Informacja o istnieniu załącznika musi być umieszczona w treści pracy, w tym miejscu, gdzie jest to związane z jego zawartością.

środa, 19 lutego 2020

Egzamin magisterski i dyplomowy


Egzaminy magisterski i dyplomowy przeprowadzane s ą komisyjnie. W trakcie egzaminu stawia się Studentowi/Studentce co najmniej 2 lub 3 pytania: (1) z zakresu pracy, (2) z zakresu kierunku studiów bądź specjalności. Rada Wydziału zaleciła, żeby pytanie 2 dotyczyło obszaru bliskiego problematyce pracy, nie powinno to być jednak drugie pytanie odnoszące się wprost do napisanej pracy, ale pytanie obejmujące teorię dziedziny, do której odwołuje się praca.

czwartek, 9 stycznia 2020

Praca magisterska


powinna prezentować rezultaty samodzielnie wykonanego zadania badawczego, pod kierunkiem promotora, zalecana objętość nie powinna przekraczać 70- 90 stron (160 tys. znaków).
        systematyzujący - przedstawiający nowe poglądy z danej dziedziny,
        badawczy - zmierzający do wykrycia nowych zależności lub aspektów zjawisk
        projektu badawczego
        studium o charakterze teoretycznym.
        wyraźne określenie problemu teoretycznego lub empirycznego i umiejscowienie go w dotychczasowym dorobku danej dziedziny,
        jego pogłębioną analizę, która powinna doprowadzić do udzielenia odpowiedzi na postawione pytanie,
        zastosowanie określonej metody badawczej,
        wykorzystanie odpowiednich narzędzi analitycznych,
        sformułowanie wniosków na podstawie przeprowadzonej analizy,
        odniesienia do dostępnej literatury przedmiotu, dokumentów, źródeł pierwotnych.
        oceny dorobku teoretycznego w danej dyscyplinie, w szczególności w przypadku prac teoretycznych,
        samodzielnego poszukiwania materiałów źródłowych w istniejących opracowaniach naukowych,
        diagnozowania i oceny problemu,
        stosowania warsztatu badawczego, a w szczególności stosowania metod pracy
naukowej,
        identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi
Absolwent/Absolwentka będzie miał/a do czynienia w praktyce,
        dostrzegania prawidłowości występuj ących w obrębie tych zjawisk,
        wyciągania właściwych wniosków,
        czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub do wnioskowania teoretycznego,
        osadzenia problemu w literaturze,
        prowadzenia logicznego toku wywodów, 
posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.