Konspekt pracy
należy ustalić z promotorem i każdorazowo wraz z tematem, celem pracy, imieniem
i nazwiskiem, kategorią pracy (magisterska, inżynierska) przekazywać razem z
częścią pracy przeznaczoną do sprawdzenia.
Nieustalenie i
niedopełnienie tych wyżej wymienionych elementów pociąga za sobą wymienione
poniżej konsekwencje, a co za tym idzie poprawki, poprawki, poprawki… i nerwy
promotora oraz studenta, który stwierdza, że „promotor ciągle zmienia zdanie”.
Jak ma go nie
zmieniać, skoro przy kilkunastu prowadzonych pracach nie jest w stanie
zapamiętać co z kim ustalił?
- Wstęp nie zawiera odniesienia do tematu pracy, nie określa metod badawczych
Wstęp powinien
zawierać następujące informacje:
- Uzasadnienie celowości podjęcia tematu pracy – po co firmom (firmom w ogóle) interesować się zagadnieniem określonym tematem pracy.
- Cel pracy – jakie korzyści przyniesie firmie, to że student poświęci pół roku na pisanie pracy oraz spędzi mnóstwo czasu z zapracowanymi pracownikami firmy; co ma być wynikiem pracy.
- Zakres pracy – krótka charakterystyka merytoryczna zawartości rozdziałów.
- Metody badawcze – jako, że praca dyplomowa jest pracą naukową, musi posługiwać się określonymi metodami badawczymi; w bibliotece WZiE są publikacje na ten temat (szukaj: „Jak pisać pracę dyplomową”). Najczęstszymi metodami badawczymi są analiza case-study, analiza literatury, wywiady z pracownikami, ankiety, obserwacje, warsztaty wdrożeniowe (w wyjątkowych przypadkach).
- Analiza firmy zawiera bardzo dużo informacji, ale nijak nie pozwalających zrozumieć, dlaczego dane te są potrzebne z punktu widzenia tematu i celu pracy.
Każda dana nt.
firmy (z wyjątkiem nazwy i krótkiej charakterystyki działalności) musi zawierać wyjaśnienie jej związku z
tematem i celem pracy.
- Analiza literatury, a projekt
- Często posługujemy się w projekcie narzędziami, które nie zostały opisane w analizie literatury.
- W analizie literatury opisujemy narzędzia, których nie wykorzystujemy w pracy lub opisywane narzędzia nie mają związku z tematem i celem pracy.
- W projekcie brak jest odwołań do literatury (jeśli korzystam z narzędzia powołuję się na rozdział, w którym to narzędzie zostało opisane).
- Analiza
firmy, a projekt
- Często projekt niewiele ma wspólnego z analizą firmy.
- Analiza firmy nie zawiera danych dotyczących charakterystyki liczbowej stanu istniejącego, do których należy porównać przewidywane efekty proponowanych rozwiązań w rozdziale pt. „Podsumowanie”.
Analiza firmy
służy określeniu obszarów problemowych, które stanowią podsumowanie analizy
firmy.
Projekt odnosi
się do obszarów problemowych, dla których poszukujemy rozwiązania/rozwiązań w
projekcie.
- Projekt
- Zwykle student nie opisuje wdrożonych przez siebie rozwiązań. W takim wypadku ważne jest by nie pisać „projekt umożliwi redukcję zatrudnienia z 5 do 2 osób”, ale „szacuje się/ ocenia się/ z dokonanych kalkulacji wynika, że możliwe jest zredukowanie zatrudnienia z 5 do 2 osób”.
- Brak podsumowania części projektu. Każda część projektu poświęcona rozwiązaniu problemu musi zostać podsumowana (szacowane efekty; szacowane nakłady).
- Nakłady na inwestycje są niedoszacowane (bardzo ważne by zadać sobie trud i poszperać w Internecie, by odnaleźć realne kwoty wydatków).
- Podsumowanie
- Często nie odnosi się do niczego.
- Podsumowanie zawiera puste ogólniki, mimo, że dla czytającego (czyt. Recenzującego) stanowi ważny element oceny pracy.
Podsumowanie
powinno zawierać:
i.
ocenę projektu w formie analizy porównawczej danych
liczbowych (co było przed i co sądzę, że będzie po),
ii.
ocenę efektywności ekonomicznej proponowanych rozwiązań
(oszczędności w stosunku do istniejących wydatków; przychody w stosunku do
istniejących przychodów; nakłady na inwestycje,
iii.
ocenę osiągnięcia celu pracy.